ВПЛИВ РОЗВИТКУ «ЗЕЛЕНОГО» АВТОТРАНСПОРТУ НА СТРУКТУРУ ЗАЙНЯТОСТІ У ТРАНСПОРТНОМУ СЕКТОРІ

Автор(и)

  • Леонід Кістерський Інститут міжнародного ділового співробітництва
  • Тарас Поповський Донецький національний університет ім. Василя Стуса
  • Юрій Поповський Донецький національний університет ім. Василя Стуса

Ключові слова:

зайнятість, зелений транспорт, електромобільність, ринок праці, трансформація професій, відновлювана енергетика, цифровізація, декарбонізація, перепідготовка кадрів, електротранспорт

Анотація

У статті досліджено вплив розвитку «зеленого» автотранспорту на структуру зайнятості у транспортному секторі в контексті екологічних та технологічних змін. Основна увага приділена кількісним і якісним зрушенням у професійній структурі праці. Мета роботи — виявлення зв’язку між поширенням електротранспорту та трансформацією структури зайнятості у транспортному секторі, зокрема змінами у професійній структурі праці. Побудована узагальнена схема впливу екологічного транспорту на ринок праці, яка охоплює кількісні та якісні аспекти змін. Обґрунтовано, що розвиток електромобільності та інфраструктури заряджання сприяє створенню нових робочих місць: у сферах виробництва батарей, обслуговування зарядних станцій, управління електротранспортом і логістики. Визначено фактори та процеси, що формують нову структуру зайнятості: автоматизація, зміна технологій виробництва, перехід до цифрових платформ, а також посилення кліматичної політики на рівні держав. Оцінено прогнозну динаміку кількості «зелених» робочих місць до 2030 р., відповідні зміни у традиційних секторах (нафтовидобуток, виробництво двигунів внутрішнього згоряння (ДВЗ)).

Порівняно економічну ефективність електротранспорту та автотранспорту з ДВЗ, зокрема щодо витрат на паливо, обслуговування та потребу в персоналі. Проаналізовано вплив інвестицій у «зелений» транспорт на зайнятість у країнах Європейського Союзу, визначено ефективність програм субсидій і стратегій екологічного переходу. Проведено кореляційний аналіз, який показав статистично значущий позитивний зв’язок між рівнем розвитку електромобільності та зростанням зайнятості в автосекторі, особливо в країнах з низьким рівнем автоматизації. Обґрунтовано, що індустріальні регіони, які інвестують у інфраструктуру та перепідготовку кадрів, мають вищі шанси на збереження зайнятості в умовах переходу до «зеленої» економіки. Запропоновано аналітичну модель прогнозування структури зайнятості за умов зростання частки електротранспорту у нових реєстраціях, що дає змогу оцінити вплив на окремі професійні групи. Виявлено, що потреба у фахівцях з електротехніки, програмного забезпечення, акумуляторних технологій та інфраструктурних рішень буде зростати, натомість зайнятість у традиційних професіях, пов’язаних з ДВЗ, зменшуватиметься. Обґрунтовано необхідність адаптації політики зайнятості до структурних трансформацій у транспортному секторі. Для досягнення мети дослідження використано комплекс кількісних та якісних методів аналізу: кореляційний аналіз для виявлення статистичних зв’язків між рівнем розвитку електромобільності та показниками зайнятості у транспортному секторі; метод сценарного прогнозування — для оцінки трансформацій професійної структури ринку праці до 2030 р.; контентаналіз нормативних документів і стратегічних ініціатив ЄС у сфері «зеленого» транспорту (як-от European Green Deal); порівняльний аналіз — для зіставлення економічної ефективності електротранспорту та автотранспорту з ДВЗ у розрізі витрат на паливо, обслуговування та потреби в персоналі. Додатково використовували елементи екстраполяційного моделювання для побудови прогнозних сценаріїв динаміки зайнятості в окремих секторах, що зазнають змін під впливом екологічного переходу. Ключові слова: зайнятість, зелений транспорт, електромобільність, ринок праці, транс формація професій, відновлювана енергетика, електротранспорт, цифровізація, декарбонізація, перепідготовка кадрів.

REFERENCES / ЛІТЕРАТУРА

1. IRENA and ILO (2022). Renewable energy and jobs: Annual review 2022, International Renewable Energy Agency, Abu Dhabi and International Labour Organization, Geneva. https://www.irena.org/publications/2022/Sep/Renewable-Energy-and-Jobs-AnnualReview-2022

2. Urban, P., Rizos, V., Ounnas, A., Kassab, A., & Kalantaryan, Hayk (2023). Jobs for the Green Transition: Definitions, classifications and emerging trends. Centre for European Policy Studies (CEPS). https://circulareconomy.europa.eu/platform/sites/default/files/2023-09/ CEPS-In-depth-analysis-2023-12_Jobs-for-the-green-transition-1.pdf

3. Cedefop (2021). The green employment and skills transformation: insights from a European Green Deal skills forecast scenario. Luxembourg: Publications Office. http://data. europa.eu/doi/10.2801/112540

4. European Environment Agency (EEA) (2025). Employment in the environmental goods and services sector. https://www.eea.europa.eu/en/analysis/indicators/employment-inthe-environmental-goods

5. European Commission (2023). Commission welcomes completion of key ‘Fit for 55’ legislation, putting EU on track to exceed 2030 targets. https://ec.europa.eu/commission/ presscorner/detail/en/ip_23_4754

6. Transport & Environment. (2024). The auto industry in Europe: Why this is not an industry ‘crisis’. https://www.transportenvironment.org/uploads/files/2024_10_Briefing_ Not_an_auto-industry_crisis.pdf

7. Thiel, C., Julea, A., Acosta Iborra, B., De Miguel Echevarria, N., Peduzzi, E., & Pisoni, E. et al. (2019). Assessing the Impacts of Electric Vehicle Recharging Infrastructure Deployment Efforts in the European Union. Energies, 12 (12), 2409. https://doi.org/10.3390/ en12122409

8. Eurostat (2025). Environmental economy — statistics by Member State. https://ec.europa. eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Environmental_economy_%E2%80%93_ statistics_by_Member_State&oldid=571372

9. Petrovska О. М., & Nechayev А. Ю. (2024). Green-Collar Jobs: Prospects and Impact on Sustainable Economic Development. Problems of Modern Transformations. Series: Economics and Management, (14). https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-14-07-01

[Петровська, О. М., & Нечаєв, А. Ю. (2024). «Зелені» робочі місця: перспективи та вплив на сталий розвиток економіки. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління, 14].

10. Shevchenko, O. O. (2017). Challenges of innovative transformations of the labor market. In Development of economic science at the present stage: collection of abstracts of the international scientific and practical internet conference, November 28, 2017, 41—43. Ternopil. http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/13037

[Шевченко, О. О. (2017). Виклики інноваційних трансформацій ринку праці. Розвиток економічної науки на сучасному етапі: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 28 листоп. 2017 року, 41—43. Тернопіль].

11. Popovskiy, T. (2024). World experience in the development of renewable energy for the reconstruction of Ukraine. In: L. Kistersky & A. Zadoia (Eds.). Transformation and postwar economic recovery of Ukraine, 164—184. Cambridge Scholars Publishing.

12. Transport & Environment. (2018). Dramatic job creation finding e-vehicles study. https:// www.transportenvironment.org/articles/dramatic-job-creation-finding-e-vehicles-study

13. European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) (2024). What we do: Projects. https://www.ebrd.com/home/what-we-do/projects.html

14. European Commission (2024). Urban Mobility Observatory. https://urban-mobilityobservatory.transport.ec.europa.eu/index_en

15. Eurostat (2025). Environmental economy — statistics by Member State. https://ec.europa. eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Environmental_economy_–_statistics_ by_Member_State

16. European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) (2025). Official Website. https://www.acea.auto/

17. Transport & Environment. (2024). The auto industry in Europe: Why this is not an industry ‘crisis’. https://www.transportenvironment.org/uploads/files/2024_10_Briefing_ Not_an_auto-industry_crisis.pdf

18. Ministry of Ecological Transition (2021). MaPrimeRénov’ is open to everyone in 2021. https://www.ecologie.gouv.fr/actualites/maprimerenov-souvre-tous-2021

19. European Environment Agency (EEA). (2025). Official Website. https://www.eea.europa. eu/en

20. European Commission (2022). Delivering the European Green Deal. https://commission. europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/deliveringeuropean-green-deal_en

21. Federal Office for Economic Affairs and Export Control (BAFA). (2023). Electromobility. https://www.bafa.de/DE/Energie/Energieeffizienz/Elektromobilitaet/elektromobilitaet_ node.html

22. Ministry of Ecological Transition (2025). Retrofit grants, eco-bonuses, ... all the subsidies available to help with the purchase of clean vehicles. https://www.ecologie.gouv.fr/ politiques-publiques/bonus-ecologique-prime-retrofit-toutes-aides-faveur-lacquisitionvehicules

23. Gudushchan, Y. (2024). How many charging stations are needed in Europe: a study. PrJSC «Teleradiocompany Lux». «Auto24» https://auto.24tv.ua/skilky_zariadnykh_stantsii_potribno_v_ yevropi_doslidzhennia_n53306

[Гудущан, Є. (2024). Скільки зарядних станцій потрібно в Європі: дослідження. ПрАТ «Телерадіокомпанія Люкс». «Auto24»].

Біографії авторів

Леонід Кістерський, Інститут міжнародного ділового співробітництва

д-р екон. наук, проф., заслужений діяч науки і техніки України, проф., кафедра міжнародних економічних відносин

Тарас Поповський, Донецький національний університет ім. Василя Стуса

аспірант, кафедра менеджменту та поведінкової економіки

Юрій Поповський, Донецький національний університет ім. Василя Стуса

канд. пед. наук, доцент, кафедра маркетингу та бізнес-аналітики

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-10

Як цитувати

Кістерський, Л., Поповський, Т. ., & Поповський, Ю. (2025). ВПЛИВ РОЗВИТКУ «ЗЕЛЕНОГО» АВТОТРАНСПОРТУ НА СТРУКТУРУ ЗАЙНЯТОСТІ У ТРАНСПОРТНОМУ СЕКТОРІ. Демографія та соціальна економіка, 62(4), 39–58. вилучено із https://dse.org.ua/ojs/index.php/dse/article/view/261
Дата отримання 2025-06-07
Дата затвердження 2025-09-09
Дата публікації 2025-12-10