ПРІОРИТЕТИ ЯКІСНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Валерій Новіков Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

DOI:

https://doi.org/10.15407/dse2022.01.142

Ключові слова:

якість дошкільної освіти, державні будівельні правила та норми, чисті показники охоплення дошкільними закладами, державні стандарти дошкільної освіти, шкали визначення якості закладів дошкільної освіти

Анотація

Сьогодні проблема подальшого розвитку дошкільної освіти обговорюється у тісному зв’язку з впровадженням інноваційних освітніх технологій, застосуванням сучасних методів та інструментів функціонування закладів дошкільної освіти (ЗДО), удосконаленням їх структури і укріпленням ресурсної бази. Важливо усвідомити, що мотиваційним інструментом реалізації цих глобальних трендів є оцінка якості навчання в цих закладах. Вона підтверджує критичну важливість і економічну ефективність раннього розвитку дітей для їх подальшої життєвої перспективи з точки зору педагогіки і психофізіології. Незалежна оцінка якості освітніх програм є найважливішим засобом інформування суспільства щодо прийняття кардинальних рішень про перспективний розвиток системи дошкільної освіти. Метою статті є визначення умов створення адекватного середовища розвитку дошкільного контингенту дітей з врахуванням досвіду зарубіжних країн. Методи дослідження: аналоговий, табличний та варіації для аналізу кількісних змін величини досліджуваної ознаки (бюджетних витрат). Новизна роботи полягає в отриманні результатів передусім щодо розвитку предметно-ресурсного середовища ЗДО, а також характеристики шкал оцінки якості дошкільної освіти, що дають можливість удосконалення стратегії розвитку системи дошкільної освіти, коригування освітніх програм та підвищення професійного рівня педагогічних працівників ЗДО. В статті надана характеристика «Шкал для комплексної оцінки якості освіти в дошкільних організаціях», які дають змогу об’єктивно оцінити відповідність функціонування ЗДО державним стандартам розвитку дошкільної освіти. Аналітичній оцінці піддано основні компоненти освітньої роботи ЗДО. З метою їх використання для оцінки якості освітньої діяльності ЗДО акцент переноситься з аналізу результатів навчання дітей на визначення потенціалу ресурсної бази таких закладів. В умовах відсутності надійних гарантій з боку держави на здобуття якісної дошкільної освіти пропонуються певні кроки, спрямовані на вирівнювання стартових можливостей доступу до навчання у сучасних ЗДО.

ЛІТЕРАТУРА.

  1. Кузнецова Т. М. Якість дошкільної освіти в Україні: її досягнення та проблеми. Парадигмальна модель керівника сфери освіти у контексті євроінтеграційних процесів: Матеріали міжнародного форуму управлінської діяльності (18—19 трав. 2019 р.). Тернопіль: КРОК, 2019. С. 12—27.
  2. Козак К., Швидка І. Якість дошкільної освіти на сучасному етапі. Освітологічний дискурс. № 3—4 (22—23). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.4319
  3. Поздняк Л. В., Лященко Н. Н. Управление дошкольным образованием. Москва: Ака дема, 2000. 432 с.
  4. Тельма Хармс, Ричард Клиффорд, Дебби Крайзер. Шкалы для комплексной оценки качества образования в дошкольных организациях. Москва, 2017. 128 с. URL: https://docplayer.ru › 775543 (дата звернення: 08.07.2021).
  5. OECD Family Database (2019). Chart CFЗ.2. URL: https://www.oecd.org/els/soc/PF3_2_Enrolment_childcare_preschool.pdf (дата звернення: 08.07.2021).
  6. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти» (Державний стандарт дошкільної освіти) (нова редакція) 12.01.21. № 33. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_ redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 05.07.2021).
  7. Heckman J., Cunha F., Lochner L., Masterov D. Interpreting the evidence on life cycle skill formation. Handbook of the Economics of Education. Amsterdam: Elsevier, 2006. Vol. 1. URL: https://ideas.repec.org/h/eee/educhp/1-12.html (дата звернення: 08.07.2021).
  8. Early Childhood Environment Rating Scales - ECERS. URL: https://cyberleninka.ru › article (дата звернення: 14.07.2021).
  9. Шиян И. Б., Ле-ван Т. Н., Шиян О. А., Зададаев С. А. Ключевые проблемы реализации ФГОС дошкольного образования. Вопросы образования. 2021. № 2. С. 82—105. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-2-82-106
  10. Measuring Accessibility: Positive and Normative Implementations of Various Accessibility Indicators. Journal of Transport Geography. Vol. 25. P. 141—153. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.03.016
  11. Быстрый Е. Б., Зигирист Р. Й. Ретроспективный анализ проблем реализации теории Р. Штайнера в дошкольных учреждениях Германии / Актуальные проблемы дошкольного образования: основные тенденции и перспектива развития в контексте современных требований. Челябинск, 2016. C. 81—87.
  12. Згалат-Лозинска Л. О. Державне регулювання інноваційної діяльності в будівництві: теорія, методологія, стратегія розвитку. Київ, 2020. 469 с.
  13. Судак В. С. Проблеми будівельної галузі України та реальні загрози її зникнення. URL: http://www.infobud.com.ua/vse-pro-svitovi-tendenci%D1%97-rozvitku-vgaluzibudivnictva-proektuvannya-budivnictvo-ta-ekspluataciya/peredumovi-vprovadzhennya-vim-v-ukra%D1%97ni/problemi-budivelno%D1%97-galuzi-ukra%D1%97ni/ (дата звернення: 08.07.2021).
  14. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы дошкольных образовательных организаций / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы (СанПиН 2.4.1. 3049-13). Москва, 2014.
  15. Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения / Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы в дошкольных организациях / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 1249-03.
  16. Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы в дошкольных образовательных организациях / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 2.4.1. 2660-10-03. Москва, 2010.
  17. Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения / Санитарно-эпидемиологические требования к дошкольным группам, размещенных в жилых помещениях жилищного фонда / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 2.4.1. 3147-13. Москва, 2014.
  18. Черенько Л. М. Модель рівня життя в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ, 2012. 423 с.

Біографія автора

Валерій Новіков, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

д-р екон. наук, проф.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

Новіков, В. (2022). ПРІОРИТЕТИ ЯКІСНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ. Демографія та соціальна економіка, 47(1), 142–160. https://doi.org/10.15407/dse2022.01.142

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають