ПРІОРИТЕТИ ЯКІСНОГО РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/dse2022.01.142Ключові слова:
якість дошкільної освіти, державні будівельні правила та норми, чисті показники охоплення дошкільними закладами, державні стандарти дошкільної освіти, шкали визначення якості закладів дошкільної освітиАнотація
Сьогодні проблема подальшого розвитку дошкільної освіти обговорюється у тісному зв’язку з впровадженням інноваційних освітніх технологій, застосуванням сучасних методів та інструментів функціонування закладів дошкільної освіти (ЗДО), удосконаленням їх структури і укріпленням ресурсної бази. Важливо усвідомити, що мотиваційним інструментом реалізації цих глобальних трендів є оцінка якості навчання в цих закладах. Вона підтверджує критичну важливість і економічну ефективність раннього розвитку дітей для їх подальшої життєвої перспективи з точки зору педагогіки і психофізіології. Незалежна оцінка якості освітніх програм є найважливішим засобом інформування суспільства щодо прийняття кардинальних рішень про перспективний розвиток системи дошкільної освіти. Метою статті є визначення умов створення адекватного середовища розвитку дошкільного контингенту дітей з врахуванням досвіду зарубіжних країн. Методи дослідження: аналоговий, табличний та варіації для аналізу кількісних змін величини досліджуваної ознаки (бюджетних витрат). Новизна роботи полягає в отриманні результатів передусім щодо розвитку предметно-ресурсного середовища ЗДО, а також характеристики шкал оцінки якості дошкільної освіти, що дають можливість удосконалення стратегії розвитку системи дошкільної освіти, коригування освітніх програм та підвищення професійного рівня педагогічних працівників ЗДО. В статті надана характеристика «Шкал для комплексної оцінки якості освіти в дошкільних організаціях», які дають змогу об’єктивно оцінити відповідність функціонування ЗДО державним стандартам розвитку дошкільної освіти. Аналітичній оцінці піддано основні компоненти освітньої роботи ЗДО. З метою їх використання для оцінки якості освітньої діяльності ЗДО акцент переноситься з аналізу результатів навчання дітей на визначення потенціалу ресурсної бази таких закладів. В умовах відсутності надійних гарантій з боку держави на здобуття якісної дошкільної освіти пропонуються певні кроки, спрямовані на вирівнювання стартових можливостей доступу до навчання у сучасних ЗДО.
ЛІТЕРАТУРА.
- Кузнецова Т. М. Якість дошкільної освіти в Україні: її досягнення та проблеми. Парадигмальна модель керівника сфери освіти у контексті євроінтеграційних процесів: Матеріали міжнародного форуму управлінської діяльності (18—19 трав. 2019 р.). Тернопіль: КРОК, 2019. С. 12—27.
- Козак К., Швидка І. Якість дошкільної освіти на сучасному етапі. Освітологічний дискурс. № 3—4 (22—23). https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.4319
- Поздняк Л. В., Лященко Н. Н. Управление дошкольным образованием. Москва: Ака дема, 2000. 432 с.
- Тельма Хармс, Ричард Клиффорд, Дебби Крайзер. Шкалы для комплексной оценки качества образования в дошкольных организациях. Москва, 2017. 128 с. URL: https://docplayer.ru › 775543 (дата звернення: 08.07.2021).
- OECD Family Database (2019). Chart CFЗ.2. URL: https://www.oecd.org/els/soc/PF3_2_Enrolment_childcare_preschool.pdf (дата звернення: 08.07.2021).
- Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти» (Державний стандарт дошкільної освіти) (нова редакція) 12.01.21. № 33. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_ redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 05.07.2021).
- Heckman J., Cunha F., Lochner L., Masterov D. Interpreting the evidence on life cycle skill formation. Handbook of the Economics of Education. Amsterdam: Elsevier, 2006. Vol. 1. URL: https://ideas.repec.org/h/eee/educhp/1-12.html (дата звернення: 08.07.2021).
- Early Childhood Environment Rating Scales - ECERS. URL: https://cyberleninka.ru › article (дата звернення: 14.07.2021).
- Шиян И. Б., Ле-ван Т. Н., Шиян О. А., Зададаев С. А. Ключевые проблемы реализации ФГОС дошкольного образования. Вопросы образования. 2021. № 2. С. 82—105. https://doi.org/10.17323/1814-9545-2021-2-82-106
- Measuring Accessibility: Positive and Normative Implementations of Various Accessibility Indicators. Journal of Transport Geography. Vol. 25. P. 141—153. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.03.016
- Быстрый Е. Б., Зигирист Р. Й. Ретроспективный анализ проблем реализации теории Р. Штайнера в дошкольных учреждениях Германии / Актуальные проблемы дошкольного образования: основные тенденции и перспектива развития в контексте современных требований. Челябинск, 2016. C. 81—87.
- Згалат-Лозинска Л. О. Державне регулювання інноваційної діяльності в будівництві: теорія, методологія, стратегія розвитку. Київ, 2020. 469 с.
- Судак В. С. Проблеми будівельної галузі України та реальні загрози її зникнення. URL: http://www.infobud.com.ua/vse-pro-svitovi-tendenci%D1%97-rozvitku-vgaluzibudivnictva-proektuvannya-budivnictvo-ta-ekspluataciya/peredumovi-vprovadzhennya-vim-v-ukra%D1%97ni/problemi-budivelno%D1%97-galuzi-ukra%D1%97ni/ (дата звернення: 08.07.2021).
- Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы дошкольных образовательных организаций / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы (СанПиН 2.4.1. 3049-13). Москва, 2014.
- Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения / Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы в дошкольных организациях / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 1249-03.
- Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы в дошкольных образовательных организациях / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 2.4.1. 2660-10-03. Москва, 2010.
- Гигиена детей и подростков. Детские дошкольные учреждения / Санитарно-эпидемиологические требования к дошкольным группам, размещенных в жилых помещениях жилищного фонда / Санитарно-эпидемиологические правила и нормативы СанПиН 2.4.1. 3147-13. Москва, 2014.
- Черенько Л. М. Модель рівня життя в умовах соціально-економічної нестабільності. Київ, 2012. 423 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Валерій Новіков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.