ОСВІТА В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ

Автор(и)

  • Валерій Новіков Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

DOI:

https://doi.org/10.15407/dse2021.04.080

Ключові слова:

COVID-19, онлайн-технології, дистанційне навчання, заклади освіти, справедливість, педагогічне навантаження, оплата праці

Анотація

Галузь освіти в Україні, як і в більшості інших країн світу, зіштовхнулася з глобальним викликом, зумовленим поширенням коронавірусу SARS-CoV-2. Заклади освіти опинилися в надзвичайній ситуації і змушені перейти до дистанційного або змішаного формату навчання. В результаті виникли труднощі з реалізацією нової нетрадиційної моделі, за якою освітні заклади розпочали працювати та надавати широкий спектр своїх послуг. Метою та новизною статті є системне узагальнення результатів з екстремального режиму роботи закладів освіти в період пандемії для адаптації їх до неординарної ситуації функціонування та подальшого розвитку. Методом дослідження є систематизація емпіричних даних щодо окремих практик діяльності різних видів освітніх закладів і на підставі цього визначення можливості поєднання в цілісному механізмі функціонування на основі принципів соціальної справедливості та ефективності.

Проаналізовано готовність системи освіти до дистанційного навчання в умовах пандемії, визначено позиції для регулювання та стійкого налагодження роботи освітніх закладів, забезпечення справедливого доступу різних верств суспільства до он лайн-ресурсів, формування позитивних сценаріїв функціонування освіти в епідемічний та постепідемічний період. У роботі використані основні теоретичні положення, що напрацьовані українськими та закордонними дослідниками з приводу COVID-19. Одним із головних положень, які стосуються освіти та її перспективного розвитку, є те, що нинішня криза змушує суспільство усвідомити, що в основі більшості рішень лежить моральний й справедливий вибір, і в майбутньому можливо відійти від домінування особистих інтересів та створити більш гармонійне суспільство. Також у статті використано матеріали ООН по аналізу наслідків СOVID-19. В дослідженні визначено динамику освітніх процесів упродовж пандемії. Наводяться позитивні і проблемні практики. Висновки з отриманого дослідження та досвіду можуть стати основою для формування заходів, які допоможуть закладам освіти подолати «перехідний період». Ключовим фактором їх стійкості стають загальні сервіси освіти (цифрові бібліотеки, платформи онлайн-освіти), мобілізація викладацького та учнівського контингенту для роботи в нових умовах, відповідність фінансових та розподільчих механізмів вимогам часу.

Література

  1. Концептуальная записка: образование в эпоху COVID-19 и в последующий период. Август 2020 года. Организация Объединенных Наций.
  2. Все, что нужно знать о скандале года, — книге «COVID-19: великая перезагрузка». URL: https://www.nix.ru/computer_hardware_news/hardware_news_viewer.html-?id=205155, https://www.nix.ru/computer_hardware_news/hardware_news_viewer.html?id=205155 (дата звернення: 12.05.2021).
  3. COVID-19 — Kyivstar Business Hub. URL: https://hub.Kyivstar/ru/reviews/covid-19/ (дата звернення: 12.05.2021).
  4. Interfaks-Украина. URL: https://interfax.com.ua/news/economic/679443.htm (дата звернення: 11.05.2021).
  5. Освіта в Україні: виклики та перспективи. Інформаційно-аналітичний збірник. Київ, 2020. 293 с.
  6. Soria K. M., Horgos B. Social Class Differences in Students’ Experiences during the COVID-19 Pandemic. Berkeley: SERU Consortium, University of California — Berkeley and University of Minnesota. 2020. URL: https://cshe.berkeley.edu/seru-covid-surveyreports (дата звернення: 06.05.2021).
  7. Soria K. M., Chirikov I., Jones-White D. The Obstacles to Remote Learning for Undergraduate, Graduate, and Professional Students. UC Berkeley: Center for Studies in Higher Education. 2020.URL: https://escholarship.org/uc/item/5624p4d7 (дата звернення: 06.05.2021).
  8. Бекова С. К., Терентьев Е. А., Малошонок Н. Г. Образовательное неравенство в условиях пандемии COVID-19: связь социально-экономического положения семьи и опыта дистанционного обучения студентов. Вопросы образования. 2021. № 1. С. 74—92.
  9. Уроки «стресс-теста»: вузы в условиях пандемии и после нее. Аналитический доклад. 2020. С. 26. URL: https://www.hse.ru/data/2020/07/06/1595281277/003_%D0%94%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4.pdf (дата звернення: 21.04.2021).
  10. Ларионова В. А., Семенова Т. В., Мурзаханова Е. М., Дайнеко Л. В. Экономические аспекты вынужденного перехода на дистанционное обучение, или Какую цену заплатили вузы за дистант. Вопросы образования. 2021. № 1. С. 139–157.
  11. Bates A. Technology, e-Learning and Distance Education. London: Routledge. 2005. URL: https://www.routledge.com (дата звернення: 03.05.2021).
  12. Grajek S. EDUCAUSE QuickPoll Results: IT Budgets, 2020—21. 2020. URL: https://er.educause.edu/blogs/2020/10/educause-quickpoll-results-it-budgets-2020–21 (дата звернення: 02.05.2021).
  13. Закон України «Про вищу освіту». URL: /https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 03.05.2021).
  14. Результати опитування батьків «Навчання дітей під час карантину». URL: https://eo.gov.ua/oplata-pratsi-pedahohiv-na-samoizoliatsii-ta-dystantsiyna-robota/ (дата звернення: 06.04.2021).
  15. Як учасникам освітнього процесу захистити свої права в умовах пандемії. URL: https://eo.gov.ua/yak-uchasnykam-osvitnoho-protsesu-zakhystyty-svoi-prava-vumovakh-pandemii/ (дата звернення: 31.03.2021).
  16. Результати опитування щодо дистанційного навчання в закладах загальної середньої освіти / Аналітична довідка щодо організації дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти в умовах карантину (за результатами онлайн анкетування учасників освітнього процесу). URL: http://www.sqe.gov.ua/index.php/uk-ua/hovyny/1217-rezultaty-opytuvannia-shchodo-dystantsiinoho-navchanniavzakladakhzahalnoi-serednoi-osvity shchodo-dystantsiinoho-navchannia-vzakladakhzahalnoiserednoi-osvity (дата звернення: 08.04.2021).

Біографія автора

Валерій Новіков, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

д-р екон. наук, проф.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-10

Як цитувати

Новіков, В. (2021). ОСВІТА В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ. Демографія та соціальна економіка, 46(4), 80–97. https://doi.org/10.15407/dse2021.04.080

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають