ФІНАНСОВО-БЮДЖЕТНА ПОЛІТИКА ЯК СКЛАДОВА РЕЗИЛЬЄНТНОСТІ ДЕРЖАВНИХ ФІНАНСІВ ТА СОЦІАЛЬНО- ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ КРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.15407/dse2024.04.113Ключові слова:
державні фінанси, резильєнтність, бюджет, фінансово-бюджетна політика, бюджетний механізм, формування бюджету, соціально-економічний розвиток країниАнотація
У статті розкрито сутність резильєнтності державних фінансів, фінансово-бюджетної політики в умовах суспільно-економічних перетворень. На сучасному етапі суспільно-економічних трансформацій в умовах воєнного стану, розвитку фінансових відносин необхідним є підвищення резильєнтності державних фінансів, результативності фінансово-бюджетної політики як ефективного інструменту соціально-економічного розвитку країни. Метою статті є визначення резильєнтності державних фінансів, удосконалення механізмів формування фінансово-бюджетної політики в умовах суспільно-економічних трансформацій, дієвого управління державними фінансами, підвищення ефективності та результативності у процесі складання та виконання бюджетів, визначення складових інституційного полісуб’єктного управління у сфері державних фінансів. Новизною статті є розкриття сутності резильєнтності державних фінансів, що полягає у здатності забезпечення стійкості державних фінансів, мінімізації наслідків негативних явищ та сприяння соціально-економічному відновленню країни, виконання державою основних функцій, підтримка необхідного динамічного фінансово-бюджетного балансу, досягнення максимального результату якісного надання публічних послуг у використанні відповідного обсягу видатків бюджету, підвищення ефективності та результативності використання бюджетних коштів; визначення складових інституційного полісуб’єктного управління у сфері державних фінансів на наднаціональному, національному, регіональному, місцевому, індивідуальному рівнях із врахуванням положень бюджетно-податкової архітектоніки, що позитивно вплине на фінансово-економічне середовище та суспільний розвиток. У роботі застосовано сукупність наукових методів і підходів, що уможливило реалізувати концептуальну єдність дослідження, зокрема методи: системний, функціональний, аналізу, узагальнення, порівняння, абстрагування, синтезу.
Показано, що фінансово-бюджетна політика є важливим інструментом державного управління економікою і одним з основних засобів забезпечення економічних перетворень, соціального захисту населення, може впливати на підвищення ступеня керованості процесами суспільного відтворення і підвищення добробуту населення. В умовах воєнного стану необхідним є підвищення рівня резильєнтності державних фінансів, визначення основних засад бюджетної політики суспільного розвитку, посилення взаємозв’язку між досягнутими показниками соціально-економічного розвитку країни, забезпечення національної оборони та використаним обсягом бюджетних коштів, підвищення рівня результативності бюджетних програм, удосконалення відповідних бюджетних інструментів і механізмів у системі інституційного середовища суспільства.
ЛІТЕРАТУРА
- Лібанова Е., Романюк С. Концептуалізація полісуб’єктного управління в соціальних відносинах. Демографія і соціальна економіка. 2023. № 3 (53). С. 33—53. https://doi.org/10.15407/dse2023.03.033
- Макогон В. Д. Державний бюджет воєнного стану: 2022. Scientia fructuosa. 2023. № 2. С. 59—66. https://doi.org/10.31617/1.2023(148)06
- Пасічний М. Фіскальні домінанти фінансування військових потреб. Scientia fructuosa. 2024. Т. 154 (2). С. 20—37. https://doi.org/10.31617/1.2024(154)02
- Пирожков С. І., Божок Є. В., Хамітов Н. В. Національна стійкість (резильєнтність) країни: стратегія і тактика випередження гібридних загроз. Вісник НАН України. 2021. № 8. С. 74—82. https://doi.org/10.15407/visn2021.08.074
- Сіденко В. Виклики і можливості для стійкого економічного розвитку України в контексті глобального транзиту. Економіка України. 2024. № 1. С. 3—39. https://doi.org/10.15407/economyukr.2024.01.003
- Чугунов І. Я. Бюджетна стратегія суспільного розвитку. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2021. 532 с.
- Afonso A., Jalles J. T., Venâncio A. Taxation and Public Spending Efficiency: An International Comparison. Comparative Economic Studies. 2021. Vol. 63. P. 356—383. https://doi.org/10.1057/s41294-021-00147-2
- Anayi L., Bloom N., Bunn P., Mizen P., Thwaites G., Yotzov I. The impact of the war in Ukraine on economic uncertainty. 2022, 16 Apr. URL: https://cepr.org/voxeu/columns/impact-war-ukraine-economic-uncertainty (дата звернення: 02.10.2024).
- Avellán L., Galindo Andrade A. J., Leon-Diaz J. The role of institutional quality on the effects of fiscal stimulus (No. IDB-WP-01113). IDB Working Paper Series. 2020. 1—23. https://doi.org/10.18235/0002316
- Candreva P. J. National Defense Budgeting and Financial Management. Policy and Practice (2nd ed.). Information Age Publishing, 2024. 540 р. URL: https://www.infoagepub.com/products/National-Defense-Budgeting (дата звернення: 25.09.2024).
- Checherita-Westphal C., Freier M., Muggenthaler P. Euro area fiscal policy response to the war in Ukraine and its macroeconomic impact. Economic Bulletin Boxes. European Central Bank. 2022. Vol. 5. URL: https://www.ecb.europa.eu/press/economic-bulletin/focus/2022/html/ecb.ebbox202205_07~6db6f2c297.en.html (дата звернення: 05.10.2024).
- Gootjes B., Haan J. Do fiscal rules need budget transparency to be effective? European Journal of Political Economy. 2022. Vol. 75. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2022.102210
- Izzeldin M., Muradoğlu Y. G., Pappas V., Petropoulou A., Sivaprasad S. The impact of the Russian-Ukrainian war on global financial markets. International Review of Financial Analysis. 2023. Vol. 87. https://doi.org/10.1016/j.irfa.2023.102598
- Ilori A. E., Paez-Farrell J., Thoenissen Ch. Fiscal policy shocks and international spillovers. European Economic Review. 2022. Vol. 141. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103969
- Kaufman R. F. The Defense Budget Process. In: J. K. Galbraith, J. Brauer, and L. L. Webster (Eds). Economics of Peace and Security. Oxford: Eolss Publishers, 2024. URL: https://www.eolss.net/sample-chapters/c13/E6-28A-02-02.pdf (дата звернення: 28.09.2024).
- Romenska K., Datsenko V., Samoday V., Puhach Y., Dudchyk O. Management of budget flows under martial law. Public and Municipal Finance. 2024. Vol. 13 (1). P. 55—69. https://doi.org/10.21511/pmf.13(1).2024.05
- Shawe R. Budget and Organization Management. Open Journal of Business and Management. 2023. Vol. 11 (3). P. 910—919. https://doi.org/10.4236/ojbm.2023.113049
- Sidelnykova L., Posadnieva O. Problems of ensuring budgetary security of the state during martial law. International Scientific Journal. Innovative Economics and Ma nagement. 2023. Vol. 10. No. 2. Р. 220—230. https://doi.org/10.46361/2449-2604.10.2.2023. 220-230
- Kim S., Park S. How Do Balanced Budget Rules Impact Fiscal Performance Based On Revenue Structure? Evidence From U.S. States. State and Local Government Review. 2022. Vol. 54 (2). P. 146—164. https://doi.org/10.1177/0160323X221094805
- Urokov U., Toshmatova R. Matters of revenue generation and cost optimization while increasing the efficiency of the state budget. Journal of Hunan University. 2021. Vol. 48. No. 12. P. 1573—1586. https://www.viirj.org/vol13issue2/1.pdf (дата звернення: 02.10.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 ВД «Академперіодика» НАН України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.