ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ В ПРОЦЕСІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Юлія Шевцова НДЦ «Інститут соціально-правових та політичних досліджень імені Олександра Яременка», Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.15407/dse2024.02.081

Ключові слова:

відповідальність, відповідальна поведінка, готовність до відповідальної поведінки, громадська діяльність, молодь, людський ресурс, освітнє середовище, сімейне виховання

Анотація

Сучасні виклики цифрового суспільства та проблеми «старіння» людських ресурсів підвищують наукову увагу до питання готовності молоді взяти на себе відповідальність за майбутній суспільний розвиток. Це зумовило мету статті — визначити, за яких умов зовнішнього середовища має відбуватися формування відповідальної поведінки молоді. Використано загальнонаукові методи дослідження: системний підхід, статистичний та графічний методи, метод аналізу та синтезу, метод емпіричного дослідження. В ході опрацювання наукових, інформаційних, статистичних джерел уточнено змістовний зв’язок між категоріями «відповідальність», «відповідальна поведінка», «готовність до відповідальної поведінки»; обґрунтовано важливість завчасного формування відповідальної поведінки молоді ще на етапі соціалізації. Було виявлено ключові сфери соціалізації молоді — сім’я, освіта, громадська діяльність, а також встановлено, що під впливом цих інституцій здійснюється інтегроване накопичення молоддю бази знань, практичного досвіду відповідальної дії, що розвивають здатність до критичного мислення та  формують готовність молоді до відповідальної поведінки як норму та інтегровану цінність. Визначено перспективні для формування відповідальної поведінки молоді проактивні методики неформальної освіти та соціальні Сучасні виклики цифрового суспільства та проблеми «старіння» людських ресурсів підвищують наукову увагу до питання готовності молоді взяти на себе відповідальність за майбутній суспільний розвиток. Це зумовило мету статті — визначити, за яких умов зовнішнього середовища має відбуватися формування відповідальної поведінки молоді. Використано загальнонаукові методи дослідження: системний підхід, статистичний та графічний методи, метод аналізу та синтезу, метод емпіричного дослідження. В ході опрацювання наукових, інформаційних, статистичних джерел уточнено змістовний зв’язок між категоріями «відповідальність», «відповідальна поведінка», «готовність до відповідальної поведінки»; обґрунтовано важливість завчасного формування відповідальної поведінки молоді ще на етапі соціалізації. Було виявлено ключові сфери соціалізації молоді — сім’я, освіта, громадська діяльність, а також встановлено, що під впливом цих інституцій здійснюється інтегроване накопичення молоддю бази знань, практичного досвіду відповідальної дії, що розвивають здатність до критичного мислення та  формують готовність молоді до відповідальної поведінки як норму та інтегровану цінність. Визначено перспективні для формування відповідальної поведінки молоді проактивні методики неформальної освіти та соціальні.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Human Development Report 2015. Work for Human Development. United Nations Development Programme. 2015. URL: https://hdr.undp.org/content/human-developmentreport-2015 (дата звернення: 03.02.2024).
  2. Chisholm L. Youth in knowledge societies: challenges for research and policy. YOUNG. 2001. 9(1). P. 61—72. URL: https://pjp-eu.coe.int/documents/42128013/47261653/Youth_ in_knowledge_societ.pdf/ab8b1c32-100c-4829-9089-30bf5463ad1d?version=1.0 https://doi.org/10.1177/110330880100900105 (дата звернення: 05.12.2023).
  3. Терно С. Критичне мислення: чергова мода чи нагальна потреба? Історія в школах України. 2007. №. 4. С. 13—15. URL: https://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab//Stattidoubl/KM_chergova_moda.pdf (дата звернення: 05.12.2023).
  4. Halpern D. F. Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (4th Edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2003. https://doi. org/10.4324/9781410606433 (дата звернення: 03.02.2024).
  5. Інформаційно-аналітичні матеріали за підсумками роботи Департаменту з питань звернень громадян протягом 2022 року. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/appeals/informacijno-analitichnimateriali-za-pidsumkami-roboti-depa-109 (дата звернення: 03.02.2024).
  6. Охріменко О. О., Іванова Т. В. Соціальна відповідальність. НТУУ «Київський політехнічний інститут». 2015. 180 с. URL: https://ied.kpi.ua/wp-content/uploads/2015/10/ Socialna-vidpovidalnist.pdf (дата звернення: 05.12.2023).
  7. Чепульченко Т. О. Соціальна відповідальність: поняття та сутність. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право: зб. наук. праць. 2010. № 1(5). С. 137—142. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/6088 (дата звернення: 03.02.2024).
  8. Efa Tadesse Debele. Social Action and Social Structure: Summary and Commentary of Contemporary Sociological Theories with Special Emphasis to Talcott Parsons’s Book. Department of Sociology, College of Social Sciences, Addis Ababa University, Ethiopia. URL: https://www.govtgirlsekbalpur.com/Study_Materials/Sociology/Sociology_Semester-6_ CC13_Talcott_Parsons.pdf (дата звернення: 05.12.2023).
  9. Blyth D. The importance of readiness. Youth Development Insight. University of Minnesota. 2015. URL: https://blog-youth-development-insight.extension.umn.edu/2015/01/ the-importance-of-readiness.html (дата звернення: 03.02.2024).
  10. Alfita, L., Kadiyono A. L., Nguyen, P. T., Firdaus, W., Wekke I. S. Educating the External Conditions in the Educational and Cultural Environment. International Journal of Higher Education. 2019. 8(8). P. 34—38. https://doi.org/10.5430/ijhe.v8n8p34 (дата звернення: 05.12.2023).
  11. Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. У кн.: В. О. Сухомлинський. Вибр. твори: В 5 т. Т. 3. Київ: Рад. школа, 1977. 668 c. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/ elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF= &S21STR=ukr0004854 (дата звернення: 05.12.2023).
  12. Молодь в умовах становлення Незалежності України (1991—2011 роки): щорічна доповідь Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України про становище молоді в Україні. Мін-во освіти і науки, молоді та спорту України, Держ. ін.-т розвитку сімейної та молодіжної політики. Київ, 2011. 276 с. URL: https://dismp.gov.ua/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download. php?id=4352 (дата звернення: 05.12.2023).
  13. Рюль В. Дослідження феномену соціалізації в наукових концепціях розвитку особис тості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Пе дагогіка, соціальна робота». 2011. Вип. 23. С. 150—154. URL: https://dspace.uzhnu.edu. ua/jspui/bitstream/lib/6420/1/%D0%94%D0%9E%D0%A1%D0%9B%D0%86%D0%94 %D0%96%D0%95%D0%9D%D0%9D%D0%AF%20%D0%A4%D0%95%D0%9D%D0% 9E%D0%9C%D0%95%D0%9D%D0%A3%20%D0%A1%D0%9E%D0%A6%D0%86%D 0%90%D0%9B%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%87.pdf (дата звернення: 05.12.2023).
  14. Золотухіна С. Т., Зеленська Л. Д., Зеленський Р. М. Відповідальність як стрижнева цін ність особистості. Гуманізація навчально-виховного процесу: зб. наук. праць. Сло в’янськ, 2012. Спецвип. 10. С. 101—116. URL: https://www.researchgate.net/ publication/330764318_vidpovidalnist_ak_strizneva_cinnist_osobistosti (дата звернення: 05.12.2023).
  15. Власова І., Калашнікова С. , Оржель О., Рябченко В., Трима К., Червона Л. / за заг. ред. С. Калашнікової, О. Оржель. Теоретичні основи реалізації соціальної від повідальності університетів (аналітичні матеріали). Київ: Ін-т вищої освіти НАПН України, 2021. 161 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/sots-vidpuniv_2021-161p.pdf (дата звернення: 05.12.2023).
  16. Radhika Kapur. Development of Management Skills among Students. University of Delhi. 2019. URL: https://www.researchgate.net/publication/334587779_Development_of_Management_Skills_among_Students (дата звернення: 05.12.2023).
  17. Літня школа молодіжних лідерів розпочала роботу. Офіційний інтернет-портал Київської міської державної адміністрації. 2013. URL: https://old.kyivcity.gov.ua/ news/9422.html (дата звернення: 03.02.2024).
  18. Пірен М., Ясенова А. Соціалізація молоді в українському суспільстві: стан, особливості становлення. Освіта регіону: політологія, психологія, комунікації. 2011. № 4. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/658 (дата звернення: 03.02.2024).
  19. Головатий М. Ф. Соціальна політика та соціальна робота. Термін.-понятійн. слов. / М. Ф. Головатий, М. Б. Панасюк. Київ: МАУП, 2005. 560 с. URL: https://maup.com.ua/ assets/files/lib/book/nw53.pdf (дата звернення: 03.02.2024).
  20. The Responsibility Of Citizens (Prospects For The Renewal Of Responsibility). In: W. David Stedman, La Vaughn G. Lewis (Eds). Our Ageless Constitution.). Part VII. National Center for Constitutional Studies. Asheboro, NC: W. David Stedman Associates, 1987. URL: https://nccs.net/blogs/our-ageless-constitution (дата звернення: 05.12.2023).
  21. Комарова Н. Розвиток громадянської активності української молоді та формування лідерських якостей (Анотаційні матеріали НДР). НДЦ «Інститут сімейної та молодіжної політики імені Олександра Яременка». 2022. URL: https://dismp.gov. ua/wp-content/uploads/Simejna_molodizhna_politika_-2-88-102.pdf (дата звернення: 03.02.2024).

Біографія автора

Юлія Шевцова, НДЦ «Інститут соціально-правових та політичних досліджень імені Олександра Яременка», Український державний університет імені Михайла Драгоманова

канд. наук з держ. упр., заст. дир. з наук. роботи

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-08

Як цитувати

Шевцова, Ю. (2024). ФОРМУВАННЯ ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ПОВЕДІНКИ МОЛОДІ В ПРОЦЕСІ СОЦІАЛІЗАЦІЇ. Демографія та соціальна економіка, 56(2), 81–97. https://doi.org/10.15407/dse2024.02.081

Номер

Розділ

Соціальна політика