ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УКРАЇНИ: ОСНОВНІ ВИКЛИКИ ТА ШЛЯХИ ПОКРАЩЕННЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • Лариса Лісогор Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України https://orcid.org/0000-0001-5624-597X
  • Наталія Руденко Київський національний університет імені Тараса Шевченка
  • Сергій Іващенко Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

DOI:

https://doi.org/10.15407/dse2023.01.023

Ключові слова:

освіта, професія, структурні зміни, навчання на робочому місці, виклики, вплив війни

Анотація

Проблеми підвищення кваліфікації та якості людського капіталу стають пріоритетами сучасного соціально-економічного розвитку країн. Саме це актуалізувало дослідження основних тенденцій формування та розвитку людського потенціалу країни (зокрема освітньо-кваліфікаційної складової). Разом з тим можливості для стабільного та ефективного розвитку ринку праці та системи професійно-технічної освіти в Україні значно обмежені через війну. Тому вкрай актуальним є дослідження особливостей розвитку освітньо-професійного потенціалу країни в сучасних умовах, визначення основних викликів його розвитку, пов’язаних з наявними обмеженнями, що ускладнюють можливості ефективної реалізації в сучасний період.

Метою статті є виявлення викликів і загроз реалізації освітньо-професійного потенціалу України в сучасних умовах, визначення шляхів розвитку індивідуальних навичок і компетенцій працівників, необхідних в умовах повоєнного відновлення. Для досягнення поставленої мети автори використали дані соціологічних опитувань, а також усі доступні джерела інформації (зокрема, дані Державної служби зайнятості, opendata). У ході дослідження використано такі методи: аналіз і синтез, системний аналіз, наукове абстрагування, порівняння, узагальнення, логічний підхід. Результати дослідження дали змогу визначити, що якість освітньо-професійного потенціалу залежить не лише від демографічної основи відтворення робочої сили, а й від готовності працівників отримувати нові навички, підвищувати кваліфікацію. Також у результаті дослідження визначено, що негативні тенденції у розвитку системи професійно-технічної освіти суттєво посилилися в умовах війни внаслідок: суттєвих пошкоджень мережі закладів професійної (професійно-технічної) освіти у регіонах, що постраждали від бойових дій; значних масштабів зовнішньої та внутрішньої міграції; порушення налагоджених координаційних зв’язків між підприємствами та закладами професійної (професійно-технічної) освіти; загострення проблем фінансування цих закладів. Розрахунки коефіцієнтів інтенсивності структурних змін (за 25 наймасовішими професіями) дають змогу досягти більш ефективного збалансування переліку професій, за якими здійснюється прийом до закладів професійної (професійно-технічної) освіти, з динамікою змін та професійною структурою вакансій (з урахуванням ступеня навантаження з боку безробітних). Отримані результати розрахунків можуть бути враховані під час визначення обсягу прийому учнів / студентів та структури навчальних програм, організованих закладами професійної (професійно-технічної) освіти та центрами зайнятості.

У процесі дослідження доведено, що важливими також є чинники, пов’язані зі стимулюванням працівників до навчання, перепідготовки, набуття навичок і компетенцій, необхідних для підвищення конкурентоспроможності на ринку праці, реалізації свого освітнього та професійного потенціалу. Як серйозний виклик було визначено загострення проблем реалізації, а також розвитку освітнього та професійного потенціалу внутрішньо переміщених осіб. За результатами опитувань виявлено, що ці особи зацікавлені в отриманні професійної допомоги для розвитку кар’єри та працевлаштування, але дотепер є проблеми з формулюванням конкретних запитів щодо напрямів навчання. У статті обґрунтовано необхідність розширення практики «навчання, організованого на робочому місці», що сприятиме інтеграції навчання на робочому місці та формального (академічного) навчання для здобуття «твердих» і «м’яких» навичок. Запропоновано основні шляхи мінімізації ризиків і загроз забезпечення професійного розвитку робочої сили, розвитку освітньо-професійного потенціалу робочої сили. Висновки статті можуть бути корисними для розроблення заходів освітньої політики та політики зайнятості, спрямованих на підвищення якості освітнього та професійного потенціалу робочої сили в Україні під час війни та в період повоєнного відновлення.

REFERENCES

  1. Wicks, A. (2011). Occupational Potential: A Topic Worthy of Exploration. Journal of Occupational Science, 26. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14427591.2001.9686487
  2. Mishchuk, N. (2019). Education as a factor of the competitiveness of youth at the labour Innovative Economy, 1-2, 80-86. http://inneco.org/index.php/innecoua/article/view/12/13 [in Ukrainian].
  3. Levchenko, O. (2009). Professional Potential: Regulatory Mechanisms of the Innovative Kirovograd: KOD, 326 p. [in Ukrainian].
  4. Мelnytchuk, O. (2015). Educational Component of the Development of Labour Potential (Candidate’s thesis). Ptoukha Institute for Demography and Social Studies of the NAS of https://idss.org.ua/avtoref/2015_MelnichukOdis.pdf [in Ukrainian].
  5. Impact of Migration on the Socio-Economic Situation in Ukraine (2022). Analytical Report of the National Institute for Strategic Studies. https://niss.gov.ua/sites/default/files/2023-01/ad_mihratsia_gotove_03_01_2023.pdf [in Ukrainian].
  6. Education in Ukraine under conditions of Martial Law (2022). Informational and Analytical Digest of the Ministry of Education and Science. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/serpneva-konferencia/2022/Mizhn.serpn.ped.nauk-prakt.konferentsiya/Inform-analityc.zbirn [in Ukrainian].
  7. State Web-portal on the Budget for Citizens (2022). https://openbudget.gov.ua/nationalbudget/expenses?class=functional&view=table [in Ukrainian].
  8. Romanova, T. (2016). Integral Indicators of the Estimation of the Structural Changes in Economy and Region, 6 (61), 20-27 [in Ukrainian].
  9. Stoycheva, T. (2019). Structural Changes in Sectoral Employment. Trakia Journal of Sciences, 2, 180-186. http://tru.uni-sz.bg/tsj/Vol.17,%20Suppl.2,%202019/12.pdf https://doi.org/10.15547/tjs.2019.02.012
  10. Open data portal (2022). Data about actually accepted into vocational education schools. https://data.gov.ua/dataset/0a767426-ab24-4982-a37a-432992b9a287/resource/88f855eeb825-4a15-b940-a9d440c4d202/download/dani-shchodo-faktichnogo-priiomu-za-profesiiami-u-zakladakh-profesiinoyi-profesiino-tekhnichnoyi.csv [in Ukrainian].
  11. Data of State Employment Service about the Number of Unemployed and Vacancies (by Occupations) (2022). https://www.dcz.gov.ua/analitics/69#node-2200 [in Ukrainian].
  12. Report about the Results of the Fifteenth nationwide survey ‘Ukraine during the war. Employment and Income’ conducted by the sociological group ‘Rating’ on July 23-24, 2022 (2022). https://ratinggroup.ua/research/ukraine/pyatnadcat_obschenaci_opros_ukraina_vo_vremya_voyny_zanyatost_i_dohody_23-24_iyulya_2022_goda.html [in Ukrainian].
  13. Report on the study concerning job placement of internally displaced persons in Zakarpattya and Lviv regions (2022). http://www.czvl.org.ua/blog/2022/09/09/1629/ [in Ukrainian].
  14. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine On Approval of the Regulation on the Dual Form of Vocational Education of December 12, 2019, No. 1551. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0193-20#Text [in Ukrainian].
  15. Kobes, D. (2016). Work-based Learning in Action. Jobs to Manufacturing Careers: Work-Based Courses. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED567853.pdf

Біографії авторів

Лариса Лісогор, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

д-р екон. наук, проф.

Наталія Руденко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

канд. екон. наук

Сергій Іващенко, Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

голов. економіст

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-03-17

Як цитувати

Lisogor, L., Rudenko, N., & Ivashenko, S. (2023). ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УКРАЇНИ: ОСНОВНІ ВИКЛИКИ ТА ШЛЯХИ ПОКРАЩЕННЯ В СУЧАСНИХ УМОВАХ. Демографія та соціальна економіка, 51(1), 23–39. https://doi.org/10.15407/dse2023.01.023