-

ua ru eng


№4 (38) 2019 р.

Демографія та соціальна економіка, 2019, 4(38):42-57
doi: https://doi.org/10.15407/dse2019.04.042
УДК 331.52:311.21 (477)
JEL СLASSIFICATION J21; J24

Л.М. ІЛЬЇЧ
д-р екон. наук, доц., зав. кафедри управління
Київський університет ім. Бориса Грінченка
04212, Україна, м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, 13-Б
E-mail: l.ilich@kubg.edu.ua
ORCID 0000-0002-8594-1824

В.Г. САРІОГЛО
д-р екон. наук, старш. наук. співроб., зав. від.
Інститут демографії та соціальних досліджень
ім. М.В. Птухи НАН України
01032, Україна, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
Е-mail: sarioglo@idss.org.ua
ORCID 0000-0003-4381-9633

СТАТИСТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОКВАЛІФІКАЦІЙНОГО ДИСБАЛАНСУ НА РИНКУ ПРАЦІ
Розділ: ДЕМОГРАФІЧНІ ПРОЦЕСИ ТА СТАТИСТИКА НАСЕЛЕННЯ
Мова статті: українська
Анотація: Існування суттєвих відмінностей у масштабах попиту та пропозиції кваліфікованої робочої сили на ринку праці зумовлює можливість одночасної наявності дефіциту працівників конкретних професій та / або кваліфікацій і надлишкової пропозиції працівників із неактуальними професійно-кваліфікаційними характеристиками. Така ситуація знижує ефективність зайнятості населення, стримує зростання продуктивності праці, веде до зниження темпів виробництва та свідчить про в цілому низьку (не релевантну) якість робочої сили. У цьому контексті освітньо-кваліфікаційний дисбаланс є серйозним стримувальним чинником ефективності національної економіки, оскільки мова йде про неузгодженість компетенцій робочої сили з потребами робочих місць, про надлишкову (недостатню) освіченість працівника, що характеризується наявністю надлишку (нестачі) рівня спеціальних знань для виконання певного виду робіт. На основі вивчення провідних європейських практик вимірювання освітньо-кваліфікаційних дисбалансів і з урахуванням наявної в Україні інформаційної бази запропоновано методологічні підходи до оцінки вертикальної та горизонтальної невідповідності кваліфікацій із використанням методів статистичного моделювання, що дає змогу визначати рівень невідповідності освітньо-кваліфікаційних характеристик робочої сили за освітою та зайнятістю залежно від її основних характеристик – віку, статі, типу місцевості проживання, виду економічної діяльності, досліджувати стан, тенденції й закономірності у процесах збалансування попиту та пропозиції праці. Побудовано статистичні моделі взаємозв’язку для індексів вертикальної та горизонтальної невідповідності. Досліджено тенденції змін вертикальної та горизонтальної невідповідностей та виявлено їхні розбіжності й основні особливості розвитку. На підставі виконаних розрахунків оцінено індекси вертикальної та горизонтальної невідповідностей за секторами та видами економічної діяльності у часі, визначено причини, що зумовили їх різноспрямовані тенденції розвитку. Отримані результати можуть слугувати інформаційною базою для обґрунтовування секторальних пріоритетів щодо забезпечення гнучкості національної системи освіти та прогресивності структурних змін у зайнятості.
Ключові слова: робоча сила, ринок праці, освітньо-кваліфікаційна невідповідність, дисбаланс, статистичне моделювання.
Література:
1. Freeman R.B. The Over-Educated American. – New York: Academic Press, 1976. – 218 р.
2. Becker G. Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. 3 Ed. – Chicago: The University of Chicago Press, 1993. – 413 p. doi: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226041223.001.0001
3. Massen van den Brink H. Overeducation in the Labor Market: A Meta-analysis // Economics of Education Review. – 2000. – № 19. – P. 149–158.
4. Sloane P.J. Much ado about nothing? What does the overeducation literature really tell us? / F.Büchel et al. (Еds). Overeducation in Europe: current issues in theory and policy. – Berlin: Max Planck Institute For Human Development, 2003. – 51 p.
5. McGuinness S., Bennett J. Overeducation in the graduate labour market: A quantile regression approach // Economics of Education Review. – 2007. – Vol. 26, № 5. – P. 521–531. doi: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2005.12.003
6. McGuinness S. Overskilling in the labour market // Journal of Economics Surveys. – 2006. – Vol. 20. I.3. – 387–418. – doi: https://doi.org/10.1111/j.0950-0804.2006.00284.x
7. Ільїч Л.М. Структурні трансформації транзитивного ринку праці України. – Київ: Алерта, 2017. – 608 с.
8. Labour market transitions of young women and men in Ukraine: Results of the 2013 and 2015 schoolto-work transition surveys / E. Libanova et al. – Geneva, International Labour Office, 2014. –105 с.
9. Kupets O. Skills mismatch and overeducation in transition economies // IZA World of Labor. – Germany, 2015. – https://doi.org/10.15185/izawol.224.
10. Близнюк В.В., Юрик Я.І. doi: https://doi.org/10.15185/izawol.224Освітньо-кваліфікаційні диспропорції регіонального ринку праці України // Економіка і прогнозування. – 2019. – № 2. – С. 101–119. doi: https://doi.org/10.15407/econforecast2019.02.099
11. Skills, qualifications and jobs in the EU: the making of a perfect match? Evidence from Cedefop’s European skills and jobs survey. – Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015. – 122 р.
12. Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. – Paris: OECD Publishing, 2013. – 466 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.oecd.org/skills/piaac/ Skills%20volume%201%20(eng)--full%20v12--eBook%20(04%2011%202013).pdf (дата звернення: 28.02.2019).
13. Global Talent Shortage Hits Seven-Year Hight / Manpower Group. – Режим доступу: https://www. manpowergroup.com/media-center/news-releases/Global+Talent+Shortage+Hits+Seven-Year+High (дата звернення: 28.02.2019).
14. Official website of Eurostat. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ec.europa.eu/eurostat. (дата звернення: 22.02.2019).


» pdf