-

ua ru eng


№2 (36) 2019 р.

Демографія та соціальна економіка, 2019, 2(36):109-120
doi: https://doi.org/10.15407/dse2019.02.109
УДК 316.776.4(477):33.025
JEL CLASSІFІCATІON: I38, J78, J2

О.Ф. НОВІКОВА
д-р екон. наук, проф., заст. директора
Інститут економіки промисловості НАН України
03057, Україна, м. Київ, вул. Марії Капніст, 2
E-mail: novikovaof9@gmail.com
ORCID 0000-0002-8263-1054

Л.Л. ШАМІЛЕВА
канд. екон. наук, пров. наук. співроб., доцент
Інститут економіки промисловості НАН України
03057, Україна, м. Київ, вул. Марії Капніст, 2
E-mail: larisashamileva2017@gmail.com
ORCID 0000-0003-4738-0728

СОЦІАЛЬНА СПРАВЕДЛИВІСТЬ У ПРОЦЕСАХ ВИМУШЕНОГО ПЕРЕСЕЛЕННЯ: ОЦІНКА ТА ПРІОРИТЕТИ ДОСЯГНЕННЯ
Розділ: СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНІ ПРОБЛЕМИ
Мова статті: українська
Анотація: Викладено результати наукових досліджень, спрямованих на розробку науково-методичного забезпечення кількісної оцінки рівнів прояву соціальної несправедливості по відношенню до внутрішньо переміщених осіб (ВПО) за окремими сферами. Мета дослідження – оцінка рівня прояву соціальної несправедливості щодо ВПО за основними сферами життєдіяльності за розробленою та апробованою авторською методикою. Систематизовано основні напрями прояву дискримінації з оцінкою рівнів за кожною складовою. Використано зрівняльний підхід із базової концепції соціальної справедливості, який визначає ступінь реалізації базових принципів соціальної справедливості в основних сферах життєзабезпечення ВПО та постійного населення. За розробленою та апробованою методикою оцінки рівня соціальної справедливості визначено, що захищеність матеріального добробуту ВПО на 29 % нижче, ніж постійного населення, а рівень бідності серед ВПО на 72 % вище, ніж постійного населення за критерієм депривації «змушені заощаджувати навіть на харчуванні». Рівень економічної захищеності на ринку праці на 30 % нижче, ніж серед постійного населення, а рівень доступності ринку соціальних послуг для ВПО – на 33 %. У ВПО на 22 % менше можливості одержати медичні послуги, майже на 50 % – придбати ліки, 22 % ВПО констатують, що їм бракує коштів для оплати оренди житла та житлово-комунальних послуг. За самооцінкою 57 % ВПО, рівень інтегрованості їх у територіальні громади нижчий, ніж у постійного населення. Недостатнє забезпечення соціальної справедливості відносно переселенців відмітили 96 % ВПО, цю ж оцінку щодо ВПО дало 88 % постійного населення.
Ключові слова: соціальна справедливість, дискримінація, захищеність, соціальні ризики, інтегральний показник, внутрішньо переміщені особи, постійне населення.
Література:
1. Звіти з Національної системи Моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами Раунд 8 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_round_8_ december_2017_ukr_press.pdf (дата звернення: 04.03.2019).
2. Звіти з Національної системи Моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами Раунд 10 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_ round_10_ukr_press.pdf (дата звернення: 04.03.2019).
3. Social-Justice in the EU-Index Report 2017.Social Inclusion Monitor Europe [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.bertelsmann-siftung.de/fileadmin/files/BSt/Publikationen/ GeraulPublskationen/Studie_NW_Social_Justice_Index_2016.pdf (дата звернення: 20.02.2019).
4. Жовновата В.О. Особливості застосування індексу соціальної справедливості в українських реаліях // Вісник ОНУ ім. І.І. Мечникова. Соціологія і політичні науки. – 2016. – Т. 21, Вип. 3 (26). – С. 20–31
5. Міщук Г.Ю., Смолюк Н.Н. Вимірювання соціальної справедливості у контексті оцінки ефективності відносин розподілу у суспільстві // Демографія та соціальна економіка. – 2018. – № 1 (32). – С. 58–72. – https://doi.org/10.15407/dse2018.02.058
6. Новиков В., Семенов В. Социальная справедливость: сущность, оценка, реализация. Теоретикоэкономическое исследование. 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://idss.org. ua/monografii/novikov_semenov.pdf (дата звернення: 05.02.2019).
7. Звіти з Національної системи Моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами Раунд 7 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_round_7_ september_2017_ukr_0.pdf (дата звернення: 04.03.2019).
8. Звіти з Національної системи Моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами Раунд 9 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_ round_9_ukr_press.pdf (дата звернення: 04.03.2019).
9. Національна підсистема моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами. Кумулятивний звіт за березень 2016 – червень 2017 рр. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_cumulative_report_rounds_1_to_6_ukr.pdf (дата звернення: 11.02.2019).
10. Інтеграція ВПО у територіальні громади: діагностика стану та механізми забезпечення / О.Ф. Новікова, В.П. Антонюк, Ю.С. Залознова та ін.; НАН України, Ін-т економіки промисловості. – Київ, 2018. – 244 с.
11. Українське суспільство: Моніторинг соціальних змін / Інститут соціології НАН України. – Київ, 2016. – Вип. 3/17. – С. 503–504.
12. Внутрішньо переміщені особи: від подолання перешкод до стратегії успіху / О.Ф. Новікова, О.І. Амоша, В.П. Антонюк та ін.; НАН України, Ін-т економіки пром-сті. – Київ, 2016. – 448 с.


» pdf