№2 (36) 2019 р.
Демографія та соціальна економіка, 2019, 2(36):152-164
doi: https://doi.org/10.15407/dse2019.02.152
УДК 377/378 (477)
JEL СLASSIFICATION: І21, І28
В.M. НОВІКОВ
д-р екон. наук, проф., голов. наук. співроб.
Інститут демографії та соціальних досліджень
ім. М.В. Птухи НАН України
01032, Україна, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: valery.economy@ukr.net
ORCID 0000-0001-5892-815Х
ПРАКТИКО-ОРІЄНТОВАНА МОДЕЛЬ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
Розділ: СПРОФЕСІЙНА ОСВІТА,
ПРАЦЯ ТА ЗАЙНЯТІСТЬ
Мова статті: українська
Анотація: В умовах трансформації економіки України дефіцит кваліфікованих кадрів стає однією з головних перешкод розвитку промисловості, аграрного виробництва, будівельної галузі, соціальної інфраструктури.
Передумовою економічного зростання є збереження і розвиток професійно-технічної освіти. Проблема
потребує системного підходу до вирішення питань підготовки кваліфікованих працівників, у межах
якого координуються законодавчі, нормативні, організаційно-управлінські, фінансові та програмнопедагогічні заходи. В Україні рішення про впровадження практико-орієнтованої (дуальної) освіти
ухвалено 2018 року. За основу взято досвід навчання у Німеччині. Для напрацювання досвіду функціонування нової моделі професійної освіти необхідний певний час, проте само по собі визнання і копіювання
міжнародної практики не вирішує економічних і соціальних питань підготовки кваліфікованих кадрів.
Дуальна модель передбачає залучення до системи професійної освіти роботодавців як провайдерів освітніх послуг. В Україні, як і у багатьох країнах світу, упровадження дуальної моделі в такому форматі
є проблематичним. Відсутня достатня нормативна база та інституціональні механізми для зацікавленості роботодавців у розвитку дуальної форми навчання як прогресивної форми здобуття освіти,
що відрізняється від інших форм, застосованих у рамках практико-орієнтованої професійної освіти.
У роботі дуальну освіту розглянуто як інфраструктурну державно-регіональну модель, яка забезпечує
взаємодію ряду процесів: кадровий прогноз, професійну орієнтацію молоді, розробку кваліфікаційних
стандартів, планування і організацію освітнього процесу і оцінку рівня освіти випускників навчальних
закладів. Викладено відповідні пропозиції щодо розвитку дуальної моделі освіти.
Ключові слова: професійно-технічна освіта, практико-орієнтована модель, дуальне навчання, професійні стандарти, кластер.
Література:
1. Кучинський М. Формуємо передумови для відродження престижності професійної освіти //
Професійно-технічна освіта. – 2018. – № 1. – С. 7–9.
2. Луцька А. Законотворчий процес про професійну освіту // Професійно-технічна освіта. –
2018. – № 3. – С. 5–9.
3. Пятничук Т. Дуальна система професійної підготовки фахівців: аналіз досвіду // Професійнотехнічна освіта. – 2018. – № 3. – С. 27–31.
4. Кудря К., Сталінська О. Упровадження елементів дуальної форми навчання: переваги та проблеми // Професійно-технічна освіта. – 2018. – №2. – С. 17–19.
5. Новіков В.М. Розвиток професійної-технічної освіти в умовах децентралізації системи управління в Україні // Демографія та соціальна економіка. – 2017. – № 2 (30). – 127–137 с. –
https://doi.org/10.15407/dse2017.02.126
6. Каленюк І.С. Державна фінансова підтримка розвитку професійної підготовки: світовий
досвід // Банківська справа. – 2001. –№ 5. – С. 44–47.
7. Щорічник України за 2017 рік. – Київ, 2018. – 541 с.
8. Економічна активність населення України. – Київ, 2018. – 204 с.
9. Загальноосвітні навчальні заклади України на початок 2016/2017 років навчального року. Стат.
бюлетень. – Київ, 2017. – 100 с.
10. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. / За заг. ред. В.Г. Кременя. Нац. акад. педагог. наук України. – Київ, 2016. – 448 с.
11. Новіков В.М. Модернізація професійно-технічної освіти як цільова функція розвитку ринку праці в Україні // Prospon – Instytut Studiow Miedzynarodowy i EdukacjiwWarszawie. –
№ 20 (3). – 2017. – С. 105–118.
12. Концепція підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua (дата звернення: 11.01.2019).
13. Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти (проект): Розпорядження Кабінету Міністрів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://spo. fpsu.urg.ua/images/2018/2018/4150-сайт.pdf (дата звернення:
11.01.2019).
14. Методические рекомендации по реализации дуальной модели подготовки високо квалифицированых робочих кадров. / Агенство стратегических нициатив. – 2015. – 136 с. [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://permtpp.ru/upload/iblock/dfe/metodicheskie-rekomendatsii_
dualnoe-obrazovanie_2015.pdf (дата звернення: 11.01.2019).
15. Селізар В. Освітній маркетинг у діяльності ПТНЗ // Професійно-технічна освіта. – 2016. –
№ 3.– С. 20–23.
16. Remington T. F., Marques I. The Reform of Skill Formationin Russia: Regional Responses. Higher School of Economics Research. –2014. Paper No WP BRP 19/PS/2014. [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2530875## (дата
звернення: 01.01.2019)
17. Петерсен А. Вилли, Йепсен Маик. Подход и опыт разработки профессиональных стандартов
в Германии / А. Вилли Петерсен, Маик Йепсен. – Флесенбург, 2015. – 48 с. [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://fru.org.ua/ua/events/business-events/ukrainski-promyslovtsirazom-iz-providnymy-tekhnichnymy-universytetamy-pereimaiut-dosvid-dualnoi-osvity-u-svoikhnimetskykh-koleh (дата звернення: 11.01.2019).
18. Куделя Н. Дуальное образование в Германии: плюсы и минусы [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: https//www.partner-inform.de/…/dualnoe-obrzovanie-v-germanii-hlusy-i-minusy (дата
звернення: 11.01.2019).
19. Ковтунець В., Хобзей П., Кремень В. та ін. Сучасна професійна освіта. Концептуальні засади
реформування професійної освіти України // Професійно-технічна освіта. – 2018. – № 2. –
С. 2–11.
20. Супрун В. Актуальні питання розвитку та модернізації професійної (професійно-технічної)
освіти України // Професійно-технічна освіта.– 2018. – № 2. – С. 10–13.
21. Радкевич В. Науково-методичне забезпечення модернізації професійної підготовки фахівців:
результати наукових досліджень // Професійно-технічна освіта.– 2018. – № 2. – С. 18–23.
» pdf