№1 (35) 2019 р.
Демографія та соціальна економіка, 2019, 1(35):126-138
doi: https://doi.org/10.15407/dse2019.01.114
УДК 378.014.6.063:331.5(100:4)]:005.332.4(477)
JEL СLASSIFICATION: H52; I21; I28
О.С. ГРИНЬКЕВИЧ
д-р екон. наук, доц., доц. каф.
Львівський національний університет імені Івана Франка
79008, Україна, м. Львів, просп. Свободи, 18
E-mail: OGrynkevych@gmail.com
У.Я. САДОВА
д-р екон. наук, проф., проф. каф., керівник
Науково-дослідний центр соціальної
й демографічної політики та управління «ДЕМОС»
Національного університету «Львівська політехніка»
79013, Україна, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 4/10
E-mail: sadlu2004@gmail.com
О.О. ЛЕВИЦЬКА
канд. екон. наук, старш. наук. співроб.
Державна установа «Інститут регіональних досліджень
імені М.І. Долішнього НАН України»
79026, Україна, м. Львів, вул. Козельницька, 4
E-mail: o.levytska@gmail.com
МІЖНАРОДНИЙ ДОСВІД МОНІТОРИНГУ
ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ВИПУСКНИКІВ
ТА ШЛЯХИ ЙОГО ЗАСТОСУВАННЯ В УКРАЇНІ
Розділ: СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ
ВІДНОСИНИ ТА РІВЕНЬ
ЖИТТЯ НАСЕЛЕННЯ
Мова статті: українська
Анотація: Метою статті є обґрунтування доцільності моніторингу працевлаштування випускників у системі
вищої і професійної освіти України та опис механізму його запровадження з урахуванням міжнародного досвіду. З’ясовано, що формування бази даних про зайнятість і доходи випускників у європейських
та інших країнах світу з розвинутою економікою може здійснюватися трьома основними способами:
1) створення інтегрованих баз даних на основі адміністративних реєстрів платників податків і соціальних внесків на національному рівні (Республіка Польща, Російська Федерація); 2) проведення спеціальних соціологічних опитувань випускників і роботодавців щодо зайнятості та якості підготовки
фахівців, рівня їхніх доходів (Австралія, Сполучені Штати Америки); 3) аналітичне дослідження
сайтів з пошуку роботи та інших інформаційних ресурсів з відомостями про вакансії роботодавців і
резюме тих, хто шукає роботу. Уперше обґрунтовано доцільність створення і використання в Україні
державної інтегрованої бази даних про працевлаштування випускників закладів вищої і професійної
освіти як складової системи моніторингу якості освіти на національному рівні. Визначено інформаційні джерела формування інтегрованої бази даних про професійний розвиток випускників, якими є адміністративні дані Міністерства освіти і науки України (Єдина державна електронна база з питань
освіти), Пенсійного фонду (Реєстр застрахованих осіб), Державної фіскальної служби та Державної
служби зайнятості. Запровадження механізму моніторингу працевлаштування випускників в Україні
дасть змогу підвищити ефективність державних і приватних інвестицій у вищу освіту за критерієм
працевлаштування і доходів випускників.
Ключові слова: вища і професійна освіта, моніторинг, працевлаштування випускників, база даних,
якість, ефективність, конкурентоспроможність освіти.
Література:
1. Порядок розподілу обсягу видатків загального фонду державного бюджету між закладами вищої освіти на підготовку кадрів на умовах державного замовлення та забезпечення діяльності їх баз практики : Проект постанови Кабінету Міністрів України [Електронний ресурс]. – Режим
доступу : https://mon.gov.ua/ua/news/mon-proponuye-do-gromadskogo-obgovorennya-proektpostanovi-kabinetu-ministriv-ukrayini-pro-zatverdzhennya-formuli-rozpodilu-obsyagu-vidatkiv-zagalnogo-fondu-derzhavnogo-byudzhetu-mizh-zakladami-vishoyi-osviti (дата звернення: 10.01.2019).
2. План заходів із впровадження Національної рамки кваліфікацій на 2016–2020 роки: розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 1077-р // Урядовий кур’єр. –
01.02.2017. – № 19.
3. Schomburg H. Handbook for Graduate Tracer Studies. – Kassel: University of Kassel, Centre for Research on Higher Education and Work. – 2003 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.
unikassel.de/wz1/proj/edwork/mat/handbook_v2.pdf (дата звернення: 14.12.2018).
4. Schomburg H. Key Methodological Issues of Tracer Studies – Challenges for a Guide on Tracer Studies
[Електронний ресурс] // Presentation at the Validation Seminar on Methodological Guides for Skills
Anticipation and Matching. Cedefop-ILO-ETF expert seminar (Prague, 6–7 March 2014) / National
Training Fund. – 2014. – Режим доступу: http://www.nvf.cz/assets/docs/ee55c2515f5533d2bb629-
ce8fa2f5d94/623-0/shomburg-tracer.pdf (дата звернення: 09.09.2018).
5. Совсун І. Нова модель фінансування вищої освіти повинна бути прозорою й ефективною у
використанні бюджетних коштів [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України. – 2016. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/03/15/inna-sovsun-novamodel-finansuvannya-vishhoyi-osviti (дата звернення: 10.12.2018).
6. Claeys-Kulik A.-L., Estermann T. Define Thematic Report: Performance-Based Funding of Universities in Europe [Електронний ресурс]. – Brussels : European University Association, 2015. – Режим
доступу: http://www.eua.be/Libraries/publications-homepage-list/define-thematic-report_-pbf_finalversion (дата звернення: 19.11.2018).
7. Maslen G. Wide Variation in Graduate Employment Rates Globally [Електронний ресурс] // University World News. – 2019. – Режим доступу: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=
20190116181403880 (дата звернення: 21.01.2019).
8. Перехід на ринок праці молоді України. Результати міжнародного дослідження «School-to-work
transition surveys» в Україні у 2013 та 2015 роках [Електронний ресурс] / Е. Лібанова, О. Цимбал, О. Ярош, Л. Лісогор; Міжнародне бюро праці. – 2016. – Режим доступу: https://www.ilo.
org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_536293.pdf (дата звернення:
08.01.2019).
9. The Quality Indicators for Learning and Teaching (QILT) [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
https://www.qilt.edu.au/about-this-site (дата звернення: 10.07.2018).
10. 2018 Employer Satisfaction Survey National Report [Електронний ресурс] // The Quality Indicators
for Learning and Teaching. – 2018. – Режим доступу: https://www.qilt.edu.au/docs/default-source/
ess/ess-2018/2018-ess-national-report-v2.pdf?sfvrsn=9d2ae33c_2 (дата звернення: 21.01.2019).
11. Ogólnopolski system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych (ELA)
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ela.nauka.gov.pl (дата звернення: 10.01.2019).
12. Salary Survey: Starting Salary Projections for Class of 2018 New College Graduates Data Reported by
Employers [Електронний ресурс] NACE. – 2018. – Режим доступу: http://careerservices.wayne.
edu/pdfs/2018-nace-salary-survey-winter.pdf (дата звернення: 09.01.2019).
13. Majors that Matter: Ensuring College Graduates Avoid Underemployment [Електронний ресурс] //
Burning Glass Technologies and Strada Institute for the Future of Work. – 2018. – Режим доступу:
https://www.burning-glass.com/wp-content/uploads/underemployment_majors_that_matter_final.
pdf (дата звернення: 21.01.2019).
14. The Permanent Detour: Underemployment’s Long-Term Effects on the Careers of College Grads
[Електронний ресурс] Burning Glass Technologies and Strada Institute for the Future of Work. –
2018. – Режим доступу: http://www.stradaeducation.org/wp-content/themes/strada-education/
permanent_detour_underemployment_report.pdf (дата звернення: 21.01.2019).
15. Мониторинг трудоустройства выпускников [Електронний ресурс] // Министерство образования
и науки Российской Федерации. – 2016. – Режим доступу: http://vo.graduate.edu.ru/#/?year=
2015&year_monitoring=2016 (дата звернення: 21.12.2018).
16. Vorotnikov E. Government Moves to Tackle Graduate Unemployment / University World News. – 2019
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.universityworldnews.com/post.php?story=
20190116085614625 (дата звернення: 21.01.2019).
17. Про освіту: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page (дата звернення: 20.01.2019).
18. Середньостроковий план пріоритетних дій Уряду України до 2020 року : розпорядження Кабінету
Міністрів України від 03.04.2017 № 275-р [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.
kmu.gov.ua/storage/app/media/plany%20uryadu/cerednostrokoviy-plan-2020.doc (дата звернення:
20.12.2018).
19. Про затвердження Порядку та критеріїв надання статусу національного закладам вищої освіти, підтвердження чи позбавлення цього статусу : Постанова Кабінету Міністрів України від
22.11.2017 № 912 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/912-2017-%D0%BF/paran61#n61 (дата звернення: 20.01.2019).
20. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). – Kyiv:
CS Ltd., 2015. – 32 p.
» pdf