№1 (32) 2018 р.
Демографія та соціальна економіка, 2018, 1(32):87-99
doi: https://doi.org/10.15407/dse2018.01.087
УДК 377:005.2
JEL CLASSIFICATION: І21, І29
Ю.В. ГОРЕМИКІНА
канд. екон. наук, старш. наук. співроб.
Інститут демографії та соціальних досліджень
ім. М.В. Птухи НАН України
01032, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: refer5718@gmail.com
ПАРТНЕРСТВО ДЕРЖАВИ І СУСПІЛЬСТВА У СОЦІАЛЬНОМУ
ОБСЛУГОВУВАННІ ВНУТРІШНЬО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ
Розділ: СОЦІАЛЬНІ ПОСЛУГИ
Мова статті: українська
Анотація: Сьогодні зусиль лише державного сектору недостатньо для вирішення основних проблем внутрішньо
переміщених осіб (ВПО) – пошуку житла та роботи, доступу до послуг соціальної інфраструктури. Тому
необхідним є спільне реагування усіх трьох суспільних секторів на цей виклик. Запропоновано створити
мережу обласних центрів (відділень) соціального обслуговування ВПО, що представляє собою форму
співпраці суспільних секторів. Центром (відділенням) соціального обслуговування може бути державна
або недержавна організація, діяльність якої відповідає вимогам державних стандартів соціальних послуг
та «Типового положення про центр соціального обслуговування внутрішньо переміщених осіб». Статті
даного положення повинні бути розроблені за участю широкого кола експертів. У центрі соціального
обслуговування ВПО повинно функціонувати два підрозділи: відділення (відділ) оперативної допомоги та
відділення (відділ) планової допомоги. Робота відділення (відділу) оперативної допомоги спрямована на
задоволення невідкладних потреб ВПО (харчування, забезпечення необхідними одягом, ліками, засобами
реабілітації, організація тимчасового (до 1 місяця) проживання, влаштування до медичних закладів,
надання психологічної допомоги), а робота відділення (відділу) планової допомоги передбачає пошук
житла та робочого місця для ВПО, інформування про діяльність об’єктів соціальної інфраструктури
та недержавних організацій. Основою для роботи відділення (відділу) планової допомоги є Національна
база з питань влаштування ВПО, інформацію до якої вносять учасники усіх суспільних секторів.
Вона складається з трьох розділів: «Житло», «Робота», «Інфраструктура» і містить інформацію
про доступне для оренди чи придбання житло, наявні вакансії, послуги соціальної інфраструктури.
Інформацію у Національній базі з питань влаштування ВПО треба постійно поповнювати і оновлювати
для забезпечення оперативності реагування на їхні потреби.
Ключові слова: міжсекторне партнерство, внутрішньо переміщені особи, соціальне обслуговування,
центри соціального обслуговування ВПО, національна база даних з питань влаштування ВПО.
Література:
1. Лібанова Е.М. Вимушене переселення з Донбасу: масштаби та виклики для України: (за матеріалами наук. доп. на засіданні Президії НАН України 8 жовт. 2014 р.) // Вісн. Нац. акад. наук
України. – 2014. – № 12. – С. 15–24.
2. Звіт національної системи моніторингу ситуації з внутрішньо переміщеними особами за грудень 2017 р. [Електронний ресурс] / Міністерство соціальної політики України, Міністрество
з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб, Міжнародна
організація з міграції). – Режим доступу : http://iom.org.ua/sites/default/files/nms_round_8_december_2017_ukr_press.pdf (дата звернення: 10.01.2018).
3. Новіков В.Н. Недержавні організації і соціальний розвиток // Праця і зарплата. – 1995. – № 22
(86). – С. 6–7.
4. Звонар В.П. Міжсекторне партнерство як механізм реалізації регіональної соціальної політики:
концепція для України / Віктор Павлович Звонар. – Луцьк : Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки,
2009. – 300 с.
5. Семигіна Т.В. Словник із соціальної політики / Т.В. Семигіна. – К. : Академія, 2005. – 256 с.
6. Макарова О.В. Реінтеграція внутрішньо переміщених осіб до місцевих ринків праці та запровадження активних програм зайнятості // Ринок праці та зайнятість населення. – 2015. –
№ 1. – С. 7–10.
7. Мещан І.В. Соціальне партнерство в управлінні соціальним обслуговуванням населення в Україні: регіональний контекст : дис. на здобуття наук. ступеня канд. соц. наук: 22.00.04 / Мещан
Ігор Вікторович. – Запоріжжя, 2016. – 231 с.
8. Допомога МОМ населенню, що постраждало від конфлікту в Україні: щомісячний звіт (листопад–грудень 2017) [Електронний ресурс] / Міжнародна організація з міграції (МОМ). – Режим
доступу : http://www.iom.org.ua/sites/default/files/report_november-december_2017_ukr.pdf (дата
звернення: 10.01.2018).
9. Огляд гуманітарних потреб 2018. Україна [Електронний ресурс] / UN OCHA. – Режим доступу:
https://www.humanitarianresponse.info/system/files/documents/files/humanitarian_needs_overview_2018_ua_20171130.pdf (дата звернення: 10.01.2018).
10. Про соціальні послуги: Закон України вiд 19.06.2003 № 966-IV [Електронний ресурс]. – Режим
доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/966-15
11. Дубич К.В. Соціальне замовлення – ефективний механізм надання соціальних послуг в Україні
[Електронний ресурс] // Державне управління: теорія та практика. – 2013. – № 1. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Dutp_2013_1_14 (дата звернення: 10.01.2018).
12. Про затвердження Порядку здійснення соціального замовлення за рахунок бюджетних коштів :
Постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2013 № 324 [Електронний ресурс]. – Режим
доступу : http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/324-2013-%D0%BF (дата звернення: 10.01.2018).
» pdf