-

ua ru eng


№1 (32) 2018 р.

Демографія та соціальна економіка, 2018, 1(32):73-86
doi: https://doi.org/10.15407/dse2018.01.073
УДК 377:005.2
JEL CLASSIFICATION: І21, І29

В.M. НОВІКОВ

д-р екон. наук, проф.
Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України
01032, Україна, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: valery.economy@ukr.net

БЮДЖЕТНИЙ РИЗИК: ЗМІСТ ТА РЕГУЛЮВАННЯ У СОЦІАЛЬНІЙ ІНФРАСТРУКТУРІ
Розділ: СОЦІАЛЬНІ ПОСЛУГИ
Мова статті: українська
Анотація: Стаття присвячена питанням економічного розвитку соціальної інфраструктури. Проаналізовано ризики бюджетної системи, з якими стикається економіка соціальних закладів. Розглядаються питання трансферної політики і завдання переходу на удосконалені цінові механізми реалізації послуг. Охарактеризовано розвиток науки ризикології, яка знаходиться на етапі становлення. Відзначено, що ще недостатньо розроблені теоретичні положення і методи оцінки бюджетного ризику. Надано трактовку ризику як бюджетної дефініції. Сформульовано предмет і суб’єкт бюджетного ризику, що забезпечує раціональний підхід до регулювання процесу бюджетування на договірній контрактній основі.
Обґрунтовано, що недоліки фінансової практики місцевого самоврядування пов’язані з не визначенням інституціональних механізмів бюджетування. Трансфертна політика формується без застосування поняття «бюджетної послуги», що призводить до неконтрольованого використання коштів. Бюджетна послуга як фінансова категорія має стати основним елементом планування фінансових ресурсів на місцевому рівні і формування на цій основі державного замовлення на надання бюджетних послуг. Державне замовлення повинно орієнтуватись на державні соціальні стандарти та гарантії, соціальні норми і нормативи споживання послуг. Методологія формування державного замовлення передбачає вартісну оцінку бюджетної послуги. Викладено формалізовані методи визна- чення цін на бюджетні послуги як інструмент формування державного замовлення.
Проаналізовано державний пакет бюджетної послуги в системі охорони здоров’я і визначено необхідність його подальшого структурування. Детально висвітлена структура загальних витрат на охорону здоров’я в Україні, що може бути корисним для формування державного замовлення на бюджетні послуги, і де визначена усе більша роль недержавних витрат на медичне обслуговування населення. Запропоновано заходи з підвищення сталості місцевих бюджетів і забезпечення доступності бюджетних послуг.
Ключові слова: бюджетний ризик, державне завдання, бюджетна послуга, соціальна інфраструктура, трансферти, загальні витрати на охорону здоров’я.
Література:
1. Кульчицький М.І. Програмно-цільове бюджетування на місцевому рівні / М.І. Кульчицький, С.М. Ємець // Ефективна економіка. – 2015. – № 12 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1269 (дата звернення: 12.01.2018).
2. Павлюк К.В. Оцінка виконання бюджетних програм: результативні проказники / К.В. Павлюк // Фінанси України. – 2005. – № 2. – С. 70–77.
3. Ломоносов А.В. Управління оплатою праці у вищій школі. – Миколаїв : Іліон, 2012 . – 720 с.
4. Лук’янова В.В., Головач Т.В. Економічний ризик. – К. : Академвидав, 2007. – 462 с.
5. Портфельная теория Марковица [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://ru.wikipedia.org/wiki (дата звернення: 12.01.2018).
6. Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні : розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.04. 2014 р. № 333-р. – 8 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon3.rada.gov.ua /laws/show/333-2014-р (дата звер- нення: 12.01.2018).
7. Каминкова И. Индекс открытости бюджета 2015: место Украины в мировом рейтинге [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hvylya.net/analytics/conomics/indeks-otkryitosti-byudzheta-2015-mesto-ukrainyi-v-mirovom-reytinge.html (дата звернення: 18.01.2018).
8. Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб : Закон України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon3.rada.gov.ua/lows/show/493/95-вр (дата звернення: 18.01.2018).
9. Господарський кодекс України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/go/436-15 (дата звернення: 12.01.2018).
10. Про поставки продукції для державних потреб : Закон України Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/laws/show/1329-14 (дата звернення: 12.01.2018).
11. Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon 3.rada.gov.ua/lows/show/1490-14 (дата звернення: 12.01.2018).
12. Гаврильева Т.Н. Формирование государственных заданий на оказание бюджетных услуг. // Регион: экономика и социология. – 2010. – № 3. – С. 102 – 114 .
13. Новые цены на операции после медицинской реформы [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //dnl.dn.ua /medical (дата звернення: 12.01.2018).
14. Беззуб І. Телемедицина в Україні: реалії і перспективи [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://nbuvsap.gov/index.?option=com_content&view=article&id=2466:telemed (дата звернення: 12.01.2018).
15. Національні рахунки охорони здоров’я (НРОЗ) України у 2016 році : Стат. бюлетень / Державна служба статистики України. – К., 2017. – 172 c.
16. Національні рахунки України за 2016 рік. Стат. зб. – К., 2018. – – 185 с. 17. Левчук М. Медична реформа: геноцид чи панацея для українців? [Електронний ресурс]. – Режим доступу : Kolo.news/category/zdorove/5984 (дата звернення: 12.01.2018).

» pdf