-

ua ru eng


№2 (30) 2017 р.

Демографія та соціальна економіка, 2017, 2(30):126-137
doi: https://doi.org/10.15407/dse2017.02.126
УДК 377:005.2
JEL СLASSIFICATION: І 21, І 29

В.M. НОВІКОВ
д-р екон. наук, проф., зав. від.
Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України
01032, Україна, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: valery.economy@ukr.net

РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ
Розділ: СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК ТА ПРАЦЯ
Мова статті: українська
Анотація: Перспективи модернізації системи професійно-технічної освіти пов’язані з підвищенням престижності робітничих професій. Низька якість підготовки кадрів у професійно-технічних навчальних закладах поставила їхніх випускників на останнє місце у ранжуванні індексу працевлаштування молоді, що закінчили навчання і вийшли на ринок праці. Визначення структури потреб ринку праці, розвиток матеріально-технічної бази освіти і оновлення програм навчання, залучення коштів юридичних і фізичних осіб забезпечує реалізацію інтересів державних і місцевих органів влади, освітніх закладів, роботодавців і населення у підвищенні якості професійної освіти. Сьогодні пріоритетами курсу на розвиток професійної освіти стають проблеми комунальної власності, зокрема, перехід матеріально- технічної бази професійно-технічних навчальних закладів під їхню юрисдикцію. Нині менше 50 % з них отримали таке право.
Децентралізований підхід до управління професійною освітою, який здійснено в Україні, ставить питання про визначення механізму формування регіонального замовлення і компенсації витрат закладів профтехосвіти на підготовку фахівців для ринку праці в масштабах регіону і територіальних громад. Необхідна змістовна переорієнтація професійної освіти на сучасні технології, що пов’язано з розробленням державних професійних стандартів на компетентнісній основі і впровадженням дуальної системи навчання. У статті проаналізовано практику формування професійних стандартів у Федеративній Республіці Німеччина, результати використано для формування пропозицій щодо запровадження інноваційних технологій навчання в Україні.
Ключові слова: професійно-технічна освіта, регіональне замовлення, кваліфікаційні стандарти, трудова функція працівника, дуальна система підготовки кадрів.
Література:
1. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / За заг. ред. В.Г. Кременя. – К. : Знання, 2016. – 448 с.
2. Ничкало Н. Перспективи модернізації професійної освіти України / Н. Нало // Професійно-технічна освіта. – 2016. – № 3. – С. 2–4.
3. Кучинський М. Професійно-технічна освіта України – вектори розвитку / М. Кучинський // Професійно-технічна освіта. – 2016. – № 3. – С. 5–9.
4. Головінов В. Професійно-технічна освіта України: часи випробувань, пошуку сподівань / В. Головінов // Професійно-технічна освіта. – 2016. – № 2. – С.10–13.
5. Жук І.Л. Продуктивна зайнятість на виробництві: ретроспективний аналіз та оцінка сучасних
тенденцій / І.Л. Жук // Демографія та соціальна економіка. – 2014. – № 2 (22) – С. 155–163. – doi: https://doi.org/10.15407/dse2014.02.145
6. Ніколаєнко С. Роль освіти у формуванні трудового потенціалу держави / С. Ніколаєнко // Професійно-технічна освіта. – 2005. – № 3. – C. 8–11.
7. Короткова Л.І. Інститут професійно-технічної освіти.Професійні стандарти: теорія і практика розроблення. / Л.І., Короткова, Т.Г. Лук’яненко, Л.Б. Лук’янова; Інститут професійно-технічної освіти. – К. : Нац. акад. пед. наук України, 2011.– С. 310
8. Рекомендация МОТ № 195. О развитии людских ресурсов: образование, подготовка кадров и непрерывное обучение [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://wfrada.gov.ua/pls/zweb2/webros 12pf3511=53221
9. Петерсен А. Вилли, Йепсен Маик. Подход и опыт разработки профессиональных стандартов в
Германии / А. Вилли Петерсен, Маик Йепсен . – Флесенбург, 2015. – 48 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://fru.org.ua/ua/events/business-events/ukrainski-promyslovtsirazom- iz-providnymy-tekhnichnymy-universytetamy-pereimaiut-dosvid-dualnoi-osvity-usvoikh-nimetskykh-koleh

» pdf