№1 (29) 2017 р.
Демографія та соціальна економіка, 2017, 1(29):122-131
Doi: https://doi.org/10.15407/dse2017.01.122
УДК 159.923
JEL CLASSIFICATION: J 31, J 44
В.Я. БРИЧ
д-р екон. наук, проф.
Тернопільський національний економічний університет
46020, Україна, м. Тернопіль, вул. Львівська, 11
E-mail: v.brych@tneu.edu.ua
Х.А. СНІГУР
канд. екон. наук, старш. викл.
Тернопільський національний економічний університет
46400, Україна, м. Тернопіль, вул. Львівська, 11
E-mail: vira.snigur@gmail.com
АКМЕОЛОГІЧНА МОДЕЛЬ ФАХІВЦЯ НОВОГО ТИПУ
Розділ: СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНИЙ
РОЗВИТОК І ПРАЦЯ
Мова статті: українська
Анотація: Ефективність процесу розвитку фахівця нового типу визначається як його активністю в
реалізації особистісно-професійного потенціалу і досягненням особистісної зрілості та професійної
компетентності, так і сформованістю в рамках професійної діяльності акмеологічного середовища.
Оптимізувати процес розвитку фахівців нового типу можна за рахунок урахування і реалізації
акмеологічних умов і факторів. Акмеологічний підхід до розвитку професіоналізму фахівця нового типу
є одним із важливих сучасних підходів, які передбачають дослідження людини як цілісної особистості.
У зв’язку з цим особливо актуальними стають розробки акмеологічної моделі формування професійної
компетентності, що, в свою чергу, пов’язано з пошуком і виділенням відповідних умов і факторів. З
точки зору акмеології особистісно-професійний розвиток – це «процес формування особистості та її
професіоналізму в результаті професійної діяльності і професійних взаємодій». У роботі підтверджено,
що в процесі формування фахівця нового типу відбуваються розширення інтересів і зміна системи
потреб, зростання потреби в самореалізації та саморозвитку, актуалізація мотивів досягнення
цілей, підвищення фахової компетентності, пошук нових шляхів вирішення поставлених професійних
завдань, розвиток професійно важливих, особистісно-ділових якостей та акмеологічних інваріант
професіоналізму. Зазначено, що оптимізувати процес розвитку акмеологічних компетенцій фахівця
нового типу можна в рамках акмеологічного супроводу його діяльності. Акмеологічна модель у формуванні
фахівців нового типу представлена як система взаємопов’язаних елементів, що забезпечують цілісний
процес розробки і реалізації технологій розвитку акмеологічних знань, умінь і навичок.
Ключові слова: акмеологія, акмеологічна модель, фахівець нового типу, компетентність, професійність,
нові професійні якості.
Література:
1. Абульханова-Славская К.А. Деятельность и психология личности / К.А. Абульханова-Славская. – М. : Наука, 1980. – 335 с.
2. Акмеологические основы профессионального самосознания личности: [учеб. пос.] / А.А. Деркач, О.В. Москаленко, В.А. Пятин, Е.В. Селезнёва. – Астрахань : Изд-во Астраханского гос. пед. ун-та, 2000. – 330 с.
3. Деркач А.А. Акмеология / А.А. Деркач, В.Г. Зазыкин. – М., 2009. – 246 с.
4. Деркач А.А. Деятельность как основание акмеологического развития субъекта и надситуативная активность субъекта как действенный фактор ее развития / А.А. Деркач, Э.В. Сайко // Мир психологии. – М. : Воронеж, 2008. – № 2. – С. 193–205.
5. Деркач А.А. Акмеологические основы становления психологической и профессиональной зрелости / А.А. Деркач, Л.Э. Орбан. – М. : Изд-во РАГС, 1995. – 119 с.
6. Пальчевський С.С. Акмеологія: [навч. посіб. для студентів вищих навч. закл.] / С.С. Пальчевський. – К. : Кондор, 2008. – 398 с.
7. Парахонский А.П. Роль акмеологии в изучении и развитии профессионального творчества [Электронный ресурс] / А.П. Парахонский // Фундаментальные исследования. – 2007. – № 11 – С. 138–139. – Режим доступа : www.rae.ru/fs/?section=content&op=show_article&article_id=777 8524
» pdf