-

ua ru eng


№1 (29) 2017 р.

Демографія та соціальна економіка, 2017, 1(29):37-53
Doi: https://doi.org/10.15407/dse2017.01.037
УДК 316.42:371.398
JEL CLASSIFICATION:І 21, I 29

О.М. ХМЕЛЕВСЬКА

канд. екон. наук, старш. наук. співроб., пров. наук. співроб.
Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України
01032, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: kh_o@ukr.net

РЕПЕТИТОРСТВО ЯК СКЛАДОВА ТІНЬОВОЇ ОСВІТИ ТА МОЖЛИВОСТІ ЙОГО ОЦІНЮВАННЯ В УКРАЇНІ
Розділ: ЛЮДСЬКИЙ РОЗВИТОК
Мова статті: українська
Анотація: Поширеність репетиторства в Україні є найменш дослідженою сферою, насамперед з огляду на обмежені можливості аналізу цього явища за даними офіційної статистики освіти. Узагальнення міжнародного досвіду показало, що приватне додаткове навчання у рамках засвоєння основної освітньої програми необхідно розглядати як невід’ємну складову тіньової освіти. Це дозволяє вирішити низку методологічних проблем. Швидке накопичення емпіричних даних про приватне репетиторство на міжнародному і національному рівні дозволяє зосередитися на домінуючих напрямах у науковій літературі щодо причин та наслідків експансії тіньової освіти, визначення її параметрів, моделей та локалізації. Поєднання інформації з різних джерел даних про надавачів та користувачів додаткових освітніх послуг дозволяє отримати нові кількісні та якісні дані, у тому числі для аналізу суб’єктів виробництва та споживання тіньової освіти.
Проаналізовано дані соціологічних опитувань за 2004–2016 роки, які стосуються проблематики репетиторства в Україні. Дослідження показало, що це явище залишається доволі розповсюдженим серед майбутніх абітурієнтів, незважаючи на впровадження з 2008 року Зовнішнього незалежного оцінювання. Найбільш інформативними джерелами про приватне репетиторство в Україні на сьогодні можна вважати дані спеціальних соціологічних досліджень і спеціалізованих інтернет-сайтів. Проте методологія програми «Обстеження умов життя домогосподарств» такі можливості передбачає. У якості додаткового інструменту вимірювання інтенсивності репетиторства в Україні запропоновано використовувати спеціалізований сервіс Google Trends.
Ключові слова: репетиторство, додаткова шкільна освіта, тіньова освіта, репетиторські послуги, витрати домогосподарств на репетиторські послуги.
Література:
1. Education in a Hidden Marketplace: Monitoring of Private Tutoring / Education Support Program (ESP) of the Open Society Institute. – Budapest : 2006. – 355 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://www.opensocietyfoundations.org/sites/default/files/hidden_20070216.pdf
2. Dang H.-A., Rogers F.H. How to Interpret the Growing Phenomenon of Private Tutoring: Human Capital Deepening, Inequality Increasing, or Waste of Resources? / The World Bank Development Research Group. Policy Research Working Paper 4530. – February 2008. – 42 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://elibrary.worldbank.org/doi/abs/10.1596/1813-9450-4530
3. The Challenge of Shadow Education. Private Tutoring and its Implications for Policy Makers in the European Union / European Commission, 2011. – 80 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.nesse.fr/nesse/activities/reports/activities/reports/the-challenge-of-shadow-education-1
4. Bray M., Lykins C. Shadow Education: Private Supplementary Tutoring and its Implications for Policy Makers in Asia / Asian Development Bank. – Philippines, Mandaluyong City, 2012. – 114 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://aserpakistan.org/document/learning_resources/2014/Private_Tuitions/Shadow-Education%20by%20Mark%20Bray.pdf
5. Lee S.K. Shadow Education in the Southeast of South Korea: Mothers’ Experiences and Perspectives of Shadow Education / Dissertation Submitted to the Faculty of the Graduate School of the University of Minnesota, August 2014. – 226 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/167226/Lee_umn_0130E_15382.pdf?sequence=1&isAllowed
6. Shin K., Leem H.N., Lim H. No Shadow, No Worry. World Without Worries about Shadow Education (WWWSE): Helping a Nation Rethink its Approach to Education / Centre for Asian Philanthropy and Society (CAPS), 2015. – 15 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.asiacps.org/documents/CAPS_CS_WWWSE.pdf
7. King C. Experiencing Shadow Education: The Rural Gambian Context / Master’s Capstone Projects 19. – 2012. – 49 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://scholarworks.umass.edu/cie_capstones/19
8. Loyalka P., Zakharov A. Does Shadow Education Help Students Prepare for College? / Basic Research Program. Working Papers. Series: Education WP BRP 15/EDU/2014. – 2014. – 25 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://wp.hse.ru/data/2014/01/27/1326233323/15EDU2014.pdf
9. Entrich S.R. German and Japanese Education in the Shadow – Do Out-of-School Lessons Really Contribute to Class Reproduction? // The IAFOR Journal of Education. – Summer 2014. – II. – Is. II. – 37 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://iafor.org/archives/journals/education/journal-of-education-v2-i2-contents/german-and-japanese-entrich.pdf
10. Bray M. Researching Shadow Education: Methodological Challenges and Directions // Asia Pacific Education Review. – 2010. – 11, № 1. – P. 3–13 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://eric.ed.gov/?id=EJ877899 https://doi.org/10.1007/s12564-009-9056-6
11. Borodchuk N. Shadow Education: Quantitative and Qualitative Analysis of the Impact of the Educational Reform (Implementation of Centralized Standardised Testing) on Private Tutoring in Ukraine / LSE Working Papers. – January 2011. – 43 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.lse.ac.uk/internationalDevelopment/pdf/WP/WP117.pdf
12. Соціально-економічний портрет студентів: результати опитування / Т. Жерьобкіна, М. Куделя, І. Самохін, Є. Стадний, І. Когут; Аналітичний центр CEDOS. – 30.05.2016 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cedos.org.ua/uk/osvita/sotsialno-ekonomichnyi-portretstudentiv-rezultaty-opytuvannia
13. Вплив соціально-економічного середовища на результати навчання учнів (вихованців) загальноосвітніх навчальних закладів: Звіт / Інститут освітньої аналітики, УЦОЯО, CEDOS, Інститут педагогіки НАПН України, 2016. – 33 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2017/01/zvit_oputyv_2016.pdf
14. Khalfaoul N. Shadow Education: Its Nature Role and Function in British International Schools in Hong Kong / Durham University, 2010. – 124 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://etheses.dur.ac.uk/306/
15. Bray M. Adverse Effects of Private Supplementary Tutoring: Dimensions, Implications, and Government Responses / UNESCO International Institute for Educational Planning (IIEP). Series: Ethics and Corruption in Education. – Paris : IIEP-UNESCO, 2003. – 87 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001330/133039e.pdf
16. Yung K.W.-H., Bray M. Shadow Education: Features, Expansion and Implications / Making sense of education in post-handover Hong Kong: Achievements and challenges. – T.K.C. Tse & M. Lee (Eds.). – London : Routledge, 2017. – P. 95–111 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.academia.edu/31424353/Shadow_education_Features_expansion_and_implications
17. Bray M. The Shadow Education System: Private Tutoring and its Implications for Planners / Fundamentals of Education. – 1999. – № 61. – Paris : UNESCO International Institute for Educational Planning (IIEP) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://eric.ed.gov/?id=ED445408
18. Bray M. Confronting the Shadow Education System: What Government Policies for What Private
Tutoring? / UNESCO & International Institute for Educational Planning (IIEP). – Paris, 2009. – 133 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001851/185106E.pdf
19. Stevenson D.L., Baker D.P. Shadow Education and Allocation in Formal Schooling: Transition to University in Japan // American Journal of Sociology. – 1992. – 97, № 6. – P. 1639–1657. https://doi.org/10.1086/229942
20. Система национальных счетов 2008 (документ ST/ESA/STAT/SER.F/2/Rev.5) / EC, IMF, OECD, UN, WB; пер. с англ.; общ. ред. Ю.Н. Иванова – Нью-Йорк, 2012. – 827 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://unstats.un.org/unsd/nationalaccount/docs/SNA2008Russian.pdf
21. Методологічні положення з організації державного статистичного спостереження «Обстеження умов життя домогосподарств» / Осипова І.І., Спесива-Ухова С.В., Пліско К.Ю. – К. : Державна служба статистики України, 2014. – 44 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
22. Державна служба статистики України: Офіційний веб-сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua/
23. Саріогло В.Г. «Великі дані» як джерело інформації та інструментарій для офіційної статистики: потенціал, проблеми, перспективи // Статистика України. – 2016. – № 4 (75). – С. 12–19.
24. Google Trends [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://trends.google.com.ua/trends/

» pdf