-


№3 (25) 2015 р.

Демографія та соціальна економіка, 2015, 3(25):150-160
doi: https://doi.org/10.15407/dse2015.03.010
УДК 37.015.6

В.М. НОВІКОВ
д-р екон. наук, проф., зав. від.
Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України
E-mail: valery.economy@mail.ru

ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИХ ФУНКЦІЙ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Розділ: ЛЮДСЬКИЙ РОЗВИТОК
Мова статті: українська
Анотація: Розвиток дошкільної освіти і виховання дітей набуває все більшої актуальності у зв’язку з необхідністю формування інтелектуального потенціалу особистості, відповідного вимогам трансформаційного суспільства. У статті структуровано функції дитячих закладів з огляду на динаміку психологічних процесів у дошкільному віці. Зроблено аналіз психологічного становлення особистості і визначено його біологічні і соціальні особливості. Обґрунтовано, що завданням дошкільної освіти повинно бути переважно забезпечення позитивної соціалізації дітей. Звертається увага на необхідність посилення функціональності дошкільних закладів.
Вирішенню нагальних проблем виховання дітей сприятиме розширення мережі дошкільних закладів різних форм власності, в тому числі сімейних і приватних. Потрібні реальні зміни в освітній практиці та їх подальша інституціоналізація, орієнтація на різносторонні інтереси споживачів освітніх послуг. Варіативна частина програм дошкільної підготовки має бути спеціалізованою та відповідати соціальним потребам населення і психологічним особливостям дітей дошкільного віку.
Ключові слова: дошкільне виховання, приватні заклади дошкільної освіти, професійна орієнтація, соціалізація, інтелект, темперамент.
Література:
1. Дмитренко Г.А., Медвідь В.В., Мудра С.В. Управління якістю професійної освіти: підготовка конкурентоспроможних випускників. – К. – Севастополь, 2013. – 340 с.
2. Волков А.Е., Кузьминов Я.И., Реморенко И.М. и др. Модель образования для инновационной
экономики // Вопросы образования. – 2008. – № 1. – С. 5–32.
3. Хмелевська О.М. Досягнення Україною цілей розвитку тисячоліття у сфері освіти // Демографія та соціальна економіка. – 2013. – № 2 (20). – С. 9–20. – doi: https://doi.org/10.15407/dse2013.02.009
4. Дмитренко Г.А., Ануфрієва О.Л., Брусєнцева О.А. та ін. Людиноцентрична система державного управління в Україні: утопія чи шанс / за загальн. ред. Г.А. Дмитренко. – К., 2014. – 339 с.
5. Фромм Э. Иметь или быть? – М. : АСТ, 2009. – 320 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.livelib.ru/book/1000328362.
6. Хьелл Л., Зиглер Д. Теория личности (основные положения, исследования и применение). – К. : PSYLIA, 2006. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: www.psylib.org.ua/books/hjelz01/index/htm.
7. Економічні і гуманітарні напрями розвитку соціальної інфраструктури: колект. моног. / За наук. ред. В.М. Новікова; Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, Інститут українсько-польської співпраці. – К., 2012. – 511 с.
8. Энциклопедия «АВАНТЕ+» – Т. 18. Человек. Ч. 2 / Глав. ред. В.А. Володин. – М., 2002.– 640 с.
9. Сухомлинский В.А. О воспитании. – М.: Политиздат, 1982. – 270 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pedagogic.ru/books/item/foo/500/z0000009/st000.shtml.
10. Психология. Курс Ешко. 8.6. Интеллект [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:www.reading.club/chapter.php/97640/57/Makarova_-_Psiholoqiya_koncpect_lekcii_ptm.
11. Герасимов В. Образование, знания, инновации // Человек и труд. – 2002. – № 6. – С. 26.
12. Періодизація розвитку особистості за Е. Еріксоном: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: pidruchniki.com/2008021537059/psihologiya/periodizatsiya_rozvitku_eeriksonom.
13. Закон України «Про дошкільну освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada/gov.ua/lavs/show/2628-14.
14. Дошкільна освіта України у 2014 році: Стат. бюлетень. – К., 2015. – 85 с.

» pdf