-

ua ru en


№2 (22) 2014 р.

Демографія та соціальна економіка, 2014, 2(22):21-33
doi: https://doi.org/10.15407/dse2014.02.021

ХМЕЛЕВСЬКА О.М.
канд. екон. наук, пров. наук. співроб. Інституту демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

Основні трансформаційні зрушення у системі вищої освіти в Україні
Розділ: Соціально-економічні проблеми. Людський розвиток.
Мова статті: українська
Анотація: У статті подано аналіз змін основних параметрів системи вищої освіти України на національному та регіональному рівнях, порівняння вітчизняних та міжнародних трендів у сфері вищої освіти, доведено необхідність адаптації мережі її закладів до існуючих демографічних та соціально-економічних викликів.
За роки незалежності основні параметри системи вищої освіти в Україні (мережа закладів та її структура, абсолютна та відносна чисельність студентів тощо) постійно змінювалися, у тому числі внаслідок дії демографічного чинника. Однак дослідження показало, що регіональна мережа закладів вищої освіти залишається розбалансованою. Це підтверджує й аналіз динаміки середньої кількості студентів на один заклад. Розподіл студентів за напрямами підготовки демонструє збереження невиправданої популярності у молодіжному середовищі різноманітних економічних і правових спеціальностей (з точки зору реального працевлаштування), при цьому роль держави у фінансуванні вищої освіти щороку зростає. Тому необхідно змінити підходи при виробленні освітньої політики, збалансувавши масштаби та результати діяльності системи вищої освіти.
Ключові слова: система вищої освіти, навчальні заклади, студентський контингент, викладацький склад, фінансування вищої освіти, освітня політика.
Література:
1. Верховна Рада України: офіційний веб-портал [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
2. База даних Євростату Європейської Комісії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/education/data/database
3. Державна служба статистики України: офіційний веб-сайт [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/
4. Q&A: European Tertiary Education Register. European Commission – MEMO/14/447 02/07/2014 Brussels, 2 July 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-14-447_en.htm
5. Национальный статистический комитет Республики Беларусь [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.belstat.gov.by/ofitsialnaya-statistika/otrasli-statistiki/naselenie/obrazovanie/godovye-dannye_5/osnovnye-pokazateli-obrazovaniya/
6. Федеральная служба государственной статистики Российской Федерации [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/
7. Bonaccorsi, A., Daraio, C., Lepori, B. (2014). ETER: highlights. European Tertiary Education Register [Contract No. EAC-2013-038] [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://europa.eu/rapid/press-release/
8. База даних щодо іноземних студентів Євростату Європейської Комісії [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do
9. Российский статистический ежегодник. 2013: Стат. сб. / Росстат. – М., 2013. – С. 213, 223.
10. Заробітна плата за професійними групами у 2012 р. (за матеріалами вибіркового обстеження): Стат. збірник / Державна служба статистики України – К., 2013. – 167 с.

» pdf