№1 (21) 2014 р.
Демографія та соціальна економіка, 2014, 1(21):37-47
doi: https://doi.org/10.15407/dse2014.01.037
О.В. Макарова
д-р екон. наук., Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи
Національної академії наук України
ОСВІТА В МОДЕРНІЗОВАНОМУ СУСПІЛЬСТВІ: ЦІЛІ ТА ПРІОРИТЕТИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Розділ: Соціально-демографічні зміни в Україні: фактори і перспективи.
Мова статті: російська
Анотація: Значні міни умов життя, соціальних відносин та цінностей потребують відповідних змін освітнього простору. Це є глобальною проблемою, що стосується багатьох країн світу. Загалом цілі освіти можна визначити на 3-х рівнях: 1) формування світоглядних основ, які мають забезпечити життя та сталий розвиток у планетарному масштабі; 2) забезпечення конкурентоcпроможності, економічної ефективності та людського розвитку в окремій країні, та 3) формування особистої конкурентоспроможності людини та здатності до самореалізації.
Цілями для України є також: інтеграція у світовий освітній простір; впровадження інновацій, необхідних для подолання глибокого економічного відставання від розвинутих країн; формування відповідних ціннісних настанов населення.
На сьогодні Україна має досить високі показники охоплення населення освітою, однак модернізаційна складова освітньої політики є недостатньою. Особливого значення у сучасному світі набуває високий професіоналізм працівників, без чого неможливе досягнення високих темпів зростання та конкурентоспроможності економіки. В українському суспільстві наявні некомпетентність і низький професіоналізм: за даними статистики, у багатьох видах діяльності посади професіоналів-фахівців посідають люди, які не мають відповідної освіти.
Є позитивний зв’язок освіти з матеріальним та соціальним статусами, економічною активністю, станом здоров’я. Статистичні дані підтверджують залежність заробітної плати та сукупних доходів від рівня освіти. Результати моделювання демонструють те, що більш високий рівень освіти додає до доходу певну суму. Внесок повної вищої освіти є найбільшим, а від професійно-технічної – найнижчим, що свідчить про її низьку ефективність. Незважаючи на позитивний вплив здобутої освіти на рівень заробітної плати, результати моделей, побудованих за різні періоди часу (2000, 2006 и 2012 рр.), свідчать про значне зниження такого впливу. Якщо у 2000 році повна вища освіта давала 125% приросту доходу порівняно з базовою середньою освітою, у 2006 р. – 100,5%, то у 2012 р. лише 64,5%, що свідчить про певне знецінення освіти, що, напевно, пов’язано з набуттям нею дедалі більш масового характеру.
Таким чином, для побудови модернізаційної освітньої політики в Україні насамперед необхідно звернути увагу на професійну освіту, яка має відповідати сучасним вимогам економіки знань та сприяти інноваційному розвитку.
Ключові слова: освіта, модернізація, цілі освітньої політики, інноваційна освіта, економіка знань, конкурентоспроможність.
Література:
1. Лукьяненко Д., Колесов В., Колот А., Столярчук Я. Глобальное экономическое развитие: тенденции, ассиметрии, регулирование : Монография.– К. 2013.
2. Моделі ендогенного зростання економіки України / за ред. д-ра екон. наук М.І. Скрипниченко. – К.: Ін-т екон. та прогнозув., 2007. – 576 с.
3. Грішнова О.А. Людський капітал: формування в системі освіти і професійної підготовки. – К.: «Знання», КОО, 2001. – 254 с.
4. Лібанова Е.М., Курило І.О. Соціально-демографічна політика в Україні у контексті принципів програми дій МКНР (1994 р.)/ Демографія та соціальна економіка. –2009. – № 2 (12). –К., 2009. https://doi.org/10.15407/dse2009.02.012
5. Лібанова Е.М. Модернізація економіки України в контексті соціальних викликів / Демографія та соціальна економіка. – 2011. – №1(15). – К., 2011. https://doi.org/10.15407/dse2011.01.024
6. Лібанова Е.М. Соціальні проблеми модернізації української економіки // Демографія та соціальна економіка. – 2012. – №1 (17). – К., 2012. https://doi.org/10.15407/dse2012.01.005
7. Knowledge and Development. A Cross-Section Approach / Derek H. C. Chen and Carl J. Dahlman / The World Bank. –Washington DC 20433.
» pdf