№2 (14) 2010
Demography and social economy, 2010, 2(14):104-112
doi: https://doi.org/10.15407/dse2010.02.104
NOVAK I.M.
Formation of Corporate Culture and its Place in Social Dialogue System
Section: SOCIAL PROTECTION
Language: Ukrainan
Abstract: In the conditions of innovative development of post-industrial economy one of the important
places belongs to management of the personnel. Transition to nonlinear models of management
provides use of various ways of influence on workers such as the phenomenon of corporate
culture.
The corporate culture helps the organisation to reach positive results of activity, strengthens
social stability, is the mechanism of the control which directs and forms relations and behaviour
of separate groups of workers. Increase of role of corporate culture in Ukraine is connected with
construction of market economy and a civil society. Reduction of direct influence of the state by
regulation of labour relations leads to strengthening of requirement for maintenance of social
balance between workers, employers and the state. The modern effective tool of the decision
of this problem is the social dialogue which use of mechanisms opens wide opportunities for
definition of rules and conditions of work.
The article is devoted to the analysis of modern problems of formation of corporate culture and its
place in system of social dialogue. The most important tendencies and priorities of perfection of
mechanisms of social dialogue for maintenance of formation of corporate culture are defined.
Key words: corporate culture, management of personal, labour relations, social dialogue.
References:
1. Глебська Л.В. Проблеми корпоративної культури вищого навчального закладу в умовах
формування інформаційного суспільства. Вибрані матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. V
культурологічні читання пам’яті В.Подкопаєва / Український центр культурних досліджень
Міністерства культури і туризму України. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.culturalstudies.in.ua/sekcia_s_s5_1.php
2. Поліщук Н.С. Вплив моральних цінностей та особистих потреб на формування корпоративної
культури державних службовців. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/tppd/2008-3/R_3/08pnskds.pdf
3. Управление персоналом: Энциклопедический словарь / Под ред. А.Я.Кибанова. – М.:
Инфра-М, 1998. – 453 с.
4. Савчук Л., Бурлакова А. Развитие корпоративной культуры в Украине // Персонал. – 2005.
–№5. – С. 86 – 89.
5. Носков В., Кальянов А., Єфросиніна О. Психологічні детермінанти корпоративної культури
// Політичний менеджмент. – 2006. – №3 (17). – C.76–88.
6. Jaffe P. Organization Theory: Tension and Change. Mc Grawhill International Editions. – New
York, 1996.
7. Задихайло Д.В., Кібенко О.Р., Назарова Г.В. Корпоративне управління: Навчальний посібник.
– Х.: Еспада, 2003. – 688 с.
8. Занковский А.Н. Организационная психология: Учебное пособие для ВУЗов. – М.: Флинта,
2000.– 648 с.
9. Красовский Ю.Д. Социокультурные основы управления бизнес-организацией: Учебн.
пособие для ВУЗов. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2007. – 391 с.
10. Спивак В.А. Корпоративная культура. – СПб: Питер, 2001. – 352 с.
11. Коротков Э.М., Селина А.Н. Организационное поведение. – Тюмень: Вектор Бук, 1998.
12. Корпоративна культура: Навчальний посібник. / Під заг. ред. Г.Л.Хата. – К.: Центр
навчальної літератури, 2003. – 403 с.
13. Шейн Э.Х. Организационная культура и лидерство. Пер. с англ. / Под ред. В.А.Спивака.
– СПб.: Питер, 2002. – 336 с.
14. Шапиро С.А., Шапиро А.Я. Управление персоналом как вид предпринимательской
деятельности. – М.: Издательство “Альфа-Пресс”, 2006. – 256 с.
» pdf