j-dse@ukr.net

Журнал "Демографія та соціальна економіка"
-


№2 (12) 2009

Demography and social economy, 2009, 2(12):123-131
doi: https://doi.org/10.15407/dse2009.02.123

ZVONAR V. P.
Outsourcing Model of the Corporative Social Responsibility
Section: SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT
Language: Ukrainian
Abstract: The paper argues the necessity and defines means of application of outsourcing to corporate social responsibility (CSR) in social policy of Ukraine. As CSR (corporate charity) is a secondary (not-product-related) activity to any for-profit organization, the allocation of recourses (human, managerial, financial etc.) to this activity may decrease effectiveness of the major (product- related) functions, lessening the competitive ability of an enterprise. Initiation of specialized CSR-departments within an organizational structure (in order to provide expenditure control, feedback control and social effect monitoring) is a luxury, which most businesses in Ukraine can not afford. CSR-ignoring practices contradict imperatives of conventional modern business rules (e.g. sustainable development doctrine), which have presented CSR as a “must” for prosperous firms and successful for-profits throughout the world. Ukraine is also involved in the deployment of those imperatives as a new market economy country. Taking the burden of CSR-caused extra costs off a firm, outcontracting of CSR may contribute to wide spreading of corporate philanthropy, thus providing social policy and social-oriented activities in Ukraine with potentially essential assets.
The paper derives, that deployment of CSR-outsourcing will produce the best effect on the regional level of social policy of Ukraine – within community foundations as community-based non-profit organizations, usually established in an area to help solving local social problems through accumulation and distribution chiefly local resources, aimed for social projects and programs of different kind.
Key words: outsourcing; corporate social responsibility; social policy; business; strategy, charity; competitiveness.
References:
1. Відомий український бізнесмен Пінчук має намір залишатися філантропом і в умовах кризи [Електронний ресурс] // FINANCE.UA: финансы Украины, курсы валют, кредиты, депозиты, банки, компании. – Режим доступу : http://news.finance.ua/ua/~/1/0/all/2009/02/01/150380
2. Henderson D. Misguided Virtue: False Notion of Corporate Social Responsibility / D. Henderson. – Lnd. : The Institute of Economic Affairs, Hobbs the Printers, 2001. – P. 56–63.
3. Porter M. Philanthropy’s New Agenda: Creating Value / M. Porter, M. Kramer // Harvard Business Review [Reprint 99610]. – 1999. – Nov.–Dec. – P. 121–130.
4. Argenti Paul A. Corporate Communication / Paul A. Argenti. – N.Y. etc. : McGraw-Hill, 1994. – P. 64.
5. Тульчинский Г. Л. Корпоративная социальная ответственность (Социальные инвестиции, партнерство и коммуникации) / Г. Л. Тульчинский. – СПб . : Справочники Петербурга, 2006. – 104 с.
6. Соціальна відповідальність: принципи та рекомендації щодо звітності (проект) / Форум соціально відповідального бізнесу України. – К., 2006. – 20 с.
7. Симпсон С. Социальное измерение в бизнесе: бизнес, общество, власть / Сьюзан Симпсон, Сергей Туркин. – М. : НП Соц. инвестиции ; Междунар. форум лидеров бизнеса под эгидой Принца Уэльского, 2001. – 96 с.
8. Зачем бизнесу спонсорство и благотворительность / А. Векслер, Г. Тульчинский. – М. : Вершина, 2006. – 336 с.
9. Бизнес и общество: выгодное партнерство / под общ. ред. А. А. Нещадина. – М. : Вершина, 2006. – 256 с.
10. Clarkson M. A Stakeholder Framework for Analyzing and Evaluating Corporate Social Performance / M. Clarkson // The Academy of Management Review. – 1995. – Vol. 20, № 1. – P. 92–117.
11. Emerson J. Social Return on Investment: Exploring Aspects of Value Creation in the Nonprofit Sector / J. Emerson, J. Wachowicz, S. Chun // Social Purpose Enterprises and Venture Philanthropy in the New Millennium. – S.F., Calif. : The Roberts Foundation, 2000. – Vol. 2. – 2000. – P. 131–173.
12. Хейвуд Дж. Б. Аутсорсинг: В поисках конкурентных преимуществ / Дж. Б. Хейвуд. – М. : Вильямс, 2002. – С. 40.
13. Календжян С. О. Аутсорсинг и делегирование полномочий в деятельности компаний / С. О. Календжян ; Акад. нар. хоз-ва при Правительстве РФ. – М. : Дело, 2003. – 270 с.
14. Звонар В. П. Перспективи активізації в Україні діяльності громадських організацій як суб’єктів соціальної політики (на матеріалах Волинської області) / В. П. Звонар // Управління розвитком : зб. наук. статей. – Х. : Вид-во ХНЕУ, 2007. – №8. – С. 28–30.
15. Звонар В. П. Урахування зарубіжного досвіду діяльності фондів розвитку громади під час реалізації соціальної політики в регіонах України / В. П. Звонар // Європейські інтеграційні процеси і транскордонне співробітництво : матеріали ІV міжнар. наук.-практ. конф., 17–18 трав. 2007 р., Луцьк / за ред. В. Й. Лажніка, С. В. Федонюка. – Луцьк : РВВ „Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2007. – С. 329–332.
16 .Звонар В. П. Корпоративна соціальна відповідальність у контексті перспектив соціальної політики України / В. П. Звонар, М. І. Карлін // Демографія та соціальна економіка. – 2007. – № 1. – С. 184–193.
17. Звонар В. П. Організаційно-економічні засади розвитку міжсекторного партнерства в контексті реалізації соціальної політики України / В. П. Звонар // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. Серія: Економіка. – 2007. – № 12. – С. 67–73.

» pdf