-


№2 (12) 2009

Demography and social economy, 2009, 2(12):114-122
doi: https://doi.org/10.15407/dse2009.02.114

MURASHKO M. I.
Conceptual Bases of the Social Responsibility of Business in Ukraine
Section: SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT
Language: Ukrainian
Abstract: This paper deals with the problem of forming the idea in social business responsibility. Genesis of conceptual bases have been investigated, the models of corporative social responsibility have been analyzed. The conditions of forming Ukraine national model in social business responsibil- ity have been mentioned, distinctive lines have been accounted. The factors that influence on forming the business interaction forms and the region power, and that condition their differentiations and valid consequence of their influence on different regions in Ukraine have been mentioned. The particular elements of interaction in poor regions have been considered on epicedial co- operation model, the state reasons have been reduced. The behaviour of international companies with their branches in corresponded typical regions has been analyzed. The social politic business priority on the point of the population and business representative has been set on the base of author’s sociological researches. The up-to-date social business respon- sibility model in Ukraine has been analyzed, the social researchers results on the definite point have been mentioned, the ways of national modal formation of corporative social responsibility have been proposed, and the social investment typology in Ukraine on the country and region standarts.
Key words: corporate social responsibility; corporate forms; intellectualism; entities.
References:
1. Україна як соціальна держава: гасло для політичної конкуренції чи шлях до солідаризації суспільства? – За загальною редакцією д.держ. упр. В.Є.Воротіна. – К.: НІСД, 2008.– 42 с.
2. Посібник із КСВ. Базова інформація з корпоративної соціальної відповідальності /Кол. автор.: Лазоренко О., Колишко Р., та ін. – К.: Видавництво «Енергія», 2008 – 96 с.
3. Вісник доктрини приватної ініціативи / Соціальна відповідальність бізнесу в Україні. М.Стародубська. – К., УНЦПД, 2005. – 40с.
4. Бутко М., Мурашко М. Інтелектуальний потенціал та національні аспекти його капіталізації в глобалізаційних умовах. //Інвестиції: практика та досвід. – 2008. – №14. – С. 15–20.
5. Чирикова А. Е. Взаимодействие власти и бизнеса в реализации социальной политики: на пороге перемен. // Социальная политика: экспертизы, рекомендации, обзоры. –2008. – №9. – С.53–66.
6. Благов Ю. Генезис концепции корпоративной социальной ответственности. //Вестник Санкт-Петербургского Университета, 2006, сер. 8., вып. 2. – С. 3–24.
7. Bowen H. R. Social Responsibilities of the Businessman. Harper & Row: N. Y., 1953.
8. Carroll A. B. 1999. Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business and Society 38 (3), 1999. – P. 268–295.
9. Windsor D. The Future of Corporate Social Respousibility // The International Journal of Organi- sational Analysis. – 2001. – Vol. 9. – №3. – P. 225–256.
10. Van Marrewijk. M. Concepts and Definitions of CSR andCorporate Sostainability: beetween Agency and Communion. // Journal of Business Ethics. – 2003. – Vol. 44. – №2/3. –P.95–105.
11. Steurer R., Langer M., Konrad A., Martinnuzzi A. Corporations, Stakeholders and Sustainable Development J: A Theoretical Exploration of Business-Society Relations // Journal of Business Ethics. – 2005. – Vol. 61. – №3. – P.263–281.
12. Сarroll A. B. A Three Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders.// Business and Horizons. – 1991. – Vol.34. – №4. – P. 39–48.
13. За матеріалами сайту http://www.globalcompact.org.ua/ua/how2join/participants?page=5
14. За матеріалами сайту http://www.scm.com.ua/uk/publish/category/3778

» pdf