-

ua ru eng


№3 (41) 2020 р.

Демографія та соціальна економіка, 2020, 3(41):114-131
doi: https://doi.org/10.15407/dse2020.03.114
УДК [303.425/.8/.732]:37
JEL СLASSIFICATION: Z00, I29

О.М. ХМЕЛЕВСЬКА,
канд. екон. наук, старш. наук. співроб., пров. наук. співроб.
Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України
01032, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: kh_o@ukr.net
ORCID 0000-0002-6982-1312

ОСВІТНІ НОВАЦІЇ: МАСШТАБУВАННЯ ТА ІНСТИТУЦІЙНІ ПРАКТИКИ
Розділ: СОЦІАЛЬНІ ІННОВАЦІЇ
Мова статті: українська
Анотація: Одним зі шляхів покращення якості освіти в Україні є впровадження освітніх новацій, ефективність та значущість яких доведено на рівні пілотних проєктів, програм, практик, у тому числі у інших країнах. Для цього доцільно скористатися прикладним потенціалом концепції масштабування, яка допомагає обґрунтувати структуру і алгоритм взаємопов’язаних дій на різних інституційних та управлінських рівнях. Актуальність статті обумовлена тим, що нині на міжнародному рівні масштабування у сфері освіти перебуває під впливом міждисциплінарних розвідок і швидкого накопичення емпіричних даних у нових сферах освітньої діяльності, зокрема з питань сталого розвитку, а серед вітчизняних науковців і фахівців цю тематику досі недооцінено. Це зумовлює доцільність узагальнення концептуальних рамок та інститу- ційних практик масштабування для подальшої концептуалізації його процесу. Мета статті — формулювання багатовимірної концептуалізації масштабу вання освітніх новацій з урахуванням сучасних теоретичних та емпіричних досліджень масштабування у соціально значущих сферах, а також логіки узгодженості ключових компонентів, процесів і результатів масштабування. Новизну дослідження засвідчує те, що дістала подальшого розвитку багатовимірна концептуалізація масштабування освітніх новацій, де як об’єкт масштабування запропоновано розглядати новацію, оскільки це поняття є ширшим за інновацію та охоплює більший діапазон освітньої діяльності, зокрема щодо імплементації принципів сталого розвитку. Обґрунтовано необхідність уведення у вітчизняний науковий обіг англомовного поняття «сайт масштабування» (scaling site), що є важливим для розуміння й інтерпретації концепції масштабування. Серед результатів дослідження варто відзначити запропоновану автором візуалізацію моделі масштабування, яка генерує різні міждисциплінарні ідеї та структури процесу масштабування з системної точки зору, охоплюючи ключові етапи та цикли. Увагу сфокусовано також на елементах та стратегіях масштабування (суб’єктах, контекстах, вимірах, ресурсах і фінансових моделях, підходах і драйверах), сценаріях адаптації (сайтах, рівнях, секторах, циклах і термінах) і сценаріях трансформації об’єкта (включно із моніторингом та оцінкою). Зроблено висновок про доцільність використання концепції масштабування у сферах освітньої діяльності, для яких критично важливими є результативність і темпи упровадження відповідних нововведень.
Ключові слова: освітня новація, концепція масштабування, об’єкт масштабування, суб’єкт масштабування, сайт масштабування, стратегія масштабування, сценарій масштабування.
Література:
1. Scaling up poverty reduction. Special report / Development OUTREACH. World Bank Institute. October 2004. Vol. 6, No 3. 44 p. URL: http://documents.worldbank.org/curated/ en/308651468216967934/pdf/263900NEWS0REP1o0A2005100101PUBLIC1.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
2. Dufl o E. Scaling Up and Evaluation / Annual Word Bank Conference on Development Economics 2004. P. 341—369 URL: http://documents.worldbank.org/curated/en/1463 21468782136917/pdf/28101.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
3. Improving Health Service Delivery in Developing Countries: From Evidence to Action / ed. by David H. Peters ... [et al.]; Th e International Bank for Reconstruction and Develop ment, Th e World Bank. Washington, 2009. 366 p. https: //doi.org/10.1596/978-0-8213-7888-5
4. Guidance note. Scaling up Development Programmes / UNDP. January 2013. 32 p. URL: https://www.undp.org/content/undp/en/home/librarypage/poverty-reduction/ participatory_localdevelopment/guidance-note--scaling-up-development-programmes. html (дата звернення: 12.12.2019).
5. Spark, Scale, Sustain. Innovation for the Sustainable Development Goals: 2016 Year in Review / UNDP. 2016. 80 р. URL: https://www.undp.org/content/dam/undp/library/ innovation/Version 24 web friendly - August 2 - Annual Report 2016 V17.pdf (дата звер- нення: 17.01.2020).
6. Beginning with the end in mind. Planning pilot projects and other programmatic research for successful scaling up / WHO, ExpandNet. 2011. 26 р. URL: https://www.who.int/ reproductivehealth/publications/strategic_approach/9789241502320/en/ (дата звернен- ня: 12.06.2019).
7. Nine steps for developing a scaling-up strategy / WHO, ExpandNet. 2010. 44 p. URL: https://www.expandnet.net/PDFs/ExpandNet-WHO Nine Step Guide published.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
8. Practical guidance for scaling up health service innovations / WHO, ExpandNet. 2009. 64 р. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44180/9789241598521_eng. pdf;jsessionid=763465865FC99FE0B1366249D5A1ADDD?sequence=1 (дата звернен- ня: 12.06.2019).
9. Scaling Up Educational Interventions in Nigeria: A Call to Action / Th e Education Partnership Centre (TEP), ExpandNet. 2016. 11 р. URL: https://tepcentre.com/wp- content/uploads/2017/05/TEPCentre-ExpandNet-Scaling-Up-WhitePaper_11Aug2016. pdf (дата звернення: 12.06.2019).
10. Worksheets for developing a scaling-up strategy / ExpandNet-WHO, 2012. 23 р. URL: https://expandnet.net/PDFs/ExpandNet-WHO Worksheets - July 2012.pdf (дата звер- нення: 12.06.2019).
11. Scaling up / FAO UN: Investment Learning Platform. URL: http://www.fao.org/investment- learning-platform/themes-and-tasks/scaling-up/en/ (дата звернення: 12.12.2019).
12. Journeys to Scale. Accompanying the Finalists of the Innovations in Education Initia- tive / Center for Education Innovations, UNICEF. 2016. 154 р. URL: https://www. educationinnovations.org/sites/default/fi les/Journeys to Scale - Full Report.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
13. Spira F., Tshiningayamwe S. Scaling ESD / Issues and trends in Education for Sustainable Development; A. Leicht, J. Heiss, W.J. Byun (eds); UNESCO, 2018. P. 197—214. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0026/002614/261445e.pdf (дата звернення: 21.09.2018).
14. Idea to Impact: A Guide to Introduction and Scale of Global Health Innovations / USAID. 2015. 80 p. URL: https://www.usaid.gov/cii/guide-introduction-and-scale (дата звернення: 12.06.2019).
15. Th e Role of Pilot Programs: Approaches to Health Systems Strengthening. MD: Partners for Health Reformplus, Bethesda, Abt Associates Inc. August 2004. 102 р. URL: http:// www.phrplus.org/Pubs/sp13.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
16. Hartmann A., Linn J.F. Scaling Up Th rough Aid — the Real Challenge / Th e Brookings Institution. Global Views. Policy Brief. 2008. 8 p. URL: https://www.brookings.edu/ research/scaling-up-through-aid-the-real-challenge/ (дата звернення: 12.06.2019).
17. Perlman J., Winthrop R., Winthrop R., McGivney E. Millions Learning. Scaling Up Qua li ty Education in Developing Countries / Brookings Institution. 2016. 83 p. URL: https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/04/FINAL-Millions-Learning- Report.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
18. Bradach J. Going to Scale. Th e Challenge of Replicating Social Programs (2003). Stanford Social Innovation Review. 2003. P. 18—25 URL: https://ssir.org/images/articles/2003SP_ feature_bradach.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
19. Coburn С.Е. Rethinking Scale: Moving Beyond Numbers to Deep and Lasting Change. Educational Researcher. 2003. Vol. 32, No 6. P. 3—12. URL: https://www.researchgate.net/publication/237932539_Rethinking_Scale_Moving_Beyond_Numbers_to_Deep_and_Lasting_Change (дата звернення: 02.03.2020).
20. Dunst C.J., Trivette C.M., Masiello T., McInerney M. Scaling Up Early Childhood Inter- vention Literacy Learning Practices / Center for Early Literacy Learning (CELL) papers. 2006. Vol. 1, No 2. 10 p. URL: http://www.earlyliteracylearning.org/cellpapers/cellpapers_ v1_n2.pdf (дата звернення: 12.06.2019).
21. Mickelsson M., Danielsson A. Scaling and Subjectifi cation in an ESD Educational Project. Journal of Education for Sustainable Development. 2018. 12 (1). P. 28—46. URL: https://doi.org/10.1177/0973408218773268 (дата звернення: 12.06.2019).
22. Mickelsson M., Kronlid D.O., Lotz-Sisitka Н. Consider the unexpected: scaling ESD as a matter of learning. Environmental Education Research. 2019. Vol. 25, Iss. 1. P. 135—150. https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1429572 (дата звернення: 02.03.2020).
23. Samoff J., Molapi Sebatane E., Dembélé M. Scaling Up by Focusing Down: Creating Space to Expand Education Reform / Revised for inclusion in the publication resulting from the Biennial Meeting of the Association for the Development of Education in Africa (Arusha, Tanzania, 7—11 October 2001). 2003. 36 p. URL: http://www.rocare.org/SCALE7.pdf (да та звернення: 12.06.2019).
24. Sutoris P. Ethically scaling up interventions in educational development: a case for colla borative multi-sited ethnographic research. Comparative Education. 2018. Vol. 54, Iss. 3. P. 390—410. https://doi.org/10.1080/03050068.2018.1481622 (дата звернення: 02.03.2020).
25. Taylor L., Nelson P., Adelman H.S. Scaling-Up Reforms Across a School District. Reading & Writing Quarterly. 1999. No 15. P. 303—325. URL: http://smhp.psych.ucla.edu/publications/21 scaling-up reforms across a school.pdf (дата звернення: 12.06.2019).


» pdf