-

ua ru eng


№1 (35) 2019 р.

Демографія та соціальна економіка, 2019, 1(35):139-151
doi: https://doi.org/10.15407/dse2019.01.124
УДК 331.54.(438)
JEL СLASSIFICATION: J 21

З. Сіройч
д-р екон. наук хабіл., проф.
Коледж управління в Варшаві
Польща, 02-554, м. Варшава, ал. Неподлеглості, 162
E-mail: siro19@wp pl

В.M. Новіков
д-р екон. наук хабіл., проф.
Інститут демографії та соціальних
досліджень ім. М.В. Птухи НАН України
01032, Україна, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: valery.economy@ukr.net

Ю.О. Карягін
д-р екон. хабіл., проф.
Вища школа туризму і іноземних мов в Варшаві,
Польща, м. Варшава, бул. Прімаса Тисячоліття 38-а. 01-242
E-mail: Karyagin@mail.com

НАВЧАННЯ ТА ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ПОЛЬСЬКОЇ МОЛОДІ НА НАЦІОНАЛЬНОМУ РИНКУ ПРАЦІ
Розділ: СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВІ ВІДНОСИНИ ТА РІВЕНЬ ЖИТТЯ НАСЕЛЕННЯ
Мова статті: англійська
Анотація: Ситуація на ринку праці в Польщі характеризується посиленням диспропорцій у структурі попиту і пропозиції робочої сили. Зокрема дисбаланс визначається збільшенням безробіття серед випускників вищих навчальних закладів і обмеженими можливостями їх працевлаштування. За останні п’ять років кількість безробітних серед випускників вишів зросла. Статистичний аналіз показує, що 1/5 спеціалістів не працюють за фахом. Молодь — потенційно важливий ресурс для розвитку продуктивних сил країни. В умовах погіршення показників демографічної структури Польщі і скорочення молодіжної категорії населення доцільно забезпечити ефективну зайнятість молоді, яка здобула вищу освіту. Для виявлення переваг кваліфікованої робочої сили на ринку праці польські науковці провели соціологічне дослідження думки студентів стосовно удосконалення молодіжної політики у галузі професійного навчання, розширення зайнятості і трудової адаптації. Враховуючи тенденції формування ринку праці, варто налагодити конструктивний діалог вишів із роботодавцями для ліквідації диспропорцій у молодіжному сегменті ринку праці; забезпечити стійку кооперацію між ними у вивченні перспективного розвитку ринку праці і визначення напрямів підготовки фахівців; розробити запобіжні заходи щодо виникнення потенційного безробіття. Запропонована новітня освітня модель «адаптивної компетенції», а також обґрунтовано актуальність організації роботи університетів з реалізації потреби студентів у підвищенні кваліфікації шляхом надання додаткової освіти, корисної для їх подальшого працевлаштування і кар’єрного зростання.
Ключові слова: працевлаштування, освіта, ринок праці, молодь, адаптивна компетенція, додаткова освіта.
Література:
1. Chorążuk J. Struktura badanej populacji. – Warszawa, 2013. – 2 s.
2. Kryńska E., Kwiatkowski E. Podstawy wiedzy o rynku pracy. – Łódź: Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, 2013. – 224 s.
3. Sendrowicz B. Jak sobie radzą absolwenci uczelni wyższych? // Gazeta Wyborcza. – 2014. – 15 września [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://wyborcza.pl/akcje_spoleczne/1,153856,166450- 37,Jak_sobie_radza_absolwenci_uczelni_wyzszych_.html?disableRedirects=true (дата звернення: 04.02.2018).
4. Wachowicz M. Mazowieckie po 25. latach. Jedyny region o pozycji zbliżonej do regionów starej Unii [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Mazowieckie: Jedyny region o pozycji zbliżonej do regionów starej UE [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://finanse.wp.pl/mazowieckie-jedynyregion-o-pozycji-zblizonej-do-regionow-starej-ue-6114660275705985a (дата звернення: 04.02.2018).
5. Sirojс Z. Osvita molodykh polyakov ta rosiyan ta rynok pratsi // Zeszyty Naukowe Uczelni. – Warszawska yikh. Mariya Sklodovs’ka. – Kyuri. – 2014. – № 2.
6. Łyszkowska E. i in. Studenci polscy i rosyjscy o sobie i swoim życiu. – Warszawa, 2014. – s. 11.
7. Łyszkowska E. i in. Edukacja i życie codzienne studentów w Polsce i w Rosji. – Warszawa: Aspra JR F.H.U., 2015. – 264 s.
8. Лопушняк Г.С. Вирішення проблем зайнятості молоді: порівняльний аналіз досвіду України і Польщі // Prosopon. – 2017. – № 20 (3). – С. 87–104.
9. Российский статистический ежегодник. 2016. – М., 2016. – 729 с.
10. Статистичний щорічник України за 2016 рік. – Київ, 2017. – 611 с.
11. De Corte Еrik. An Innovative Perspective on Learning and Teaching Higher Education in 21st Century // Educational Studies. – 2014. – № 3. – P. 8–29. – doi:https://doi.org/10.17323/1814-9545-2014-3-8-29


» pdf