-

ua ru eng


№3 (28) 2016 р.

Демографія та соціальна економіка, 2016, 3(28):145-157
doi: https://doi.org/10.15407/dse2016.03.145
УДК 316.42+37
JEL Сlassification: Z00, I29

О.М. ХМЕЛЕВСЬКА
канд. екон. наук, старш. наук. співроб., пров. наук. співроб.
Інститут демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України
01032, м. Київ, бул. Т. Шевченка, 60
E-mail: kh_o@ukr.net

ОСВІТНІ РИЗИКИ У КОНТЕКСТІ ЛЮДСЬКОГО РОЗВИТКУ
Розділ: ЛЮДСЬКИЙ РОЗВИТОК ТА СОЦІАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ
Мова статті: українська
Анотація: Метою статті є обґрунтування підходів до визначення освітніх ризиків у контексті людського розвитку та їх класифікація. Це зумовило розгляд векторів розширення концепції людського розвитку, у тому числі щодо тлумачення поняття «людський розвиток» та діапазонів його якісного вимірювання, виявлення обумовленості основних аспектів людського розвитку та розкриття значущості освітньої компоненти, збагачення іншими концепціями, що також зорієнтовані на людину (соціального відторгнення, залучення, вразливості), і введення у категоріальний ряд поняття «ризику». Дослідження показало, що освіта визнана одним із базових елементів людського розвитку, залишається постійним і надійним інструментом його вимірювання, набуває нових функцій для реалізації свобод і можливостей людей. Беручи до уваги багатоаспектність змісту поняття «людський розвиток», загальні принципи функціонування сучасного освітнього простору та існування певних закономірностей людського розвитку, у статті розглянуто освітні ризики, що мають універсальний характер, можуть виникати на етапі створення можливостей для людського розвитку та на етапі їх використання від індивідуального до суспільного рівня. Розроблена класифікація освітніх ризиків людського розвитку містить їх види та структуру, враховує взаємопов’язаність та орієнтацію на інші аспекти людського розвитку. До освітніх ризиків людського розвитку запропоновано відносити ризики доступу, ризики участі, ризики якості та ризики використання освітнього потенціалу.
Ключові слова: людський розвиток, концепція людського розвитку, освіта, освітні ризики, класифікація освітніх ризиків.
Література:
1. The Universal Declaration of Human Rights / United Nations General Assembly, 1948. – Article 26 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.un.org/en/universal-declaration-humanrights/index.html
2. Delors J. Learning: The Treasure Within / Report to UNESCO of the International Commission on
Education for the Twenty-first Century (highlights), 1996 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590eo.pdf
3. Alkire S. Human Development: Definitions, Critiques & Related Developments / Oxford Poverty & Human Development Initiative (OPHI), 2010. – Working Paper No. 36. – 54 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.ophi.org.uk
4. Yang L. An Inventory of Composite Measures of Human Progress / Occasional paper on methodology; UNDP Human Development Report Office, 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://hdr.undp.org/sites/default/files/inventory_report_working_paper.pdf
5. United Nations Development Programme: Human Development Reports [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://hdr.undp.org/en/reports
6. OECDiLibrary: Education at a Glance [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.oecdilibrary.org/education/education-at-a-glance_19991487
7. The World Bank Publications: Annual Reports [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.worldbank.org/en/publication/reference
8. Education 2030. Incheon Declaration and Framework for Action. Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all / UNESCO, UNICEF, World Bank, UNFPA, UNDP, UN Women, UNHCR, 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002432/243278e.pdf
9. Teaching and Learning: Achieving Quality for All. EFA Global Monitoring Report 2013/4 / UNESCO, 2014 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/22-5660e.pdf
10. Rethinking Education: Towards a global common good? / UNESCO, 2015 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002325/232555e.pdf
11. Каленюк І.С., Куклін О.В., Ямковий В.А. Сучасні ризики розвитку вищої освіти в Україні // Економіка України. – 2015. – № 2 (639). – С. 70–83.
12. Экономика развития сквозь десятилетия. Критический взгляд на 30 лет подготовки докладов о мировом развитии / Юсуф Ш., Дитон А., Дервиш К., Истерли У., Ито Т., Стиглиц Дж.Ю.; Пер. : Демидов О.В.; Ред. : Бондаренко А.В., Зимарин О.А., Рыклина Л.В.; Всемирный банк. – М. : Весь Мир, 2012. – 242 с.
13. World Development Report 1980 / The World Bank. – Washington, D.C., 1980. – 178 p. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/5963/WDR%201980%20-%20English.pdf?sequence=1
14. От трансформации – к обществу для всех. Региональный доклад о человеческом развитии / Региональное бюро ПРООН по странам Европы и СНГ. – Братислава, 2011. – 132 с.

» pdf