-


№1 (26) 2016 р.

Демографія та соціальна економіка, 2016, 1(26):11-18
doi: https://doi.org/10.15407/dse2016.01.011

М.І. КАРЛІН
д-р екон. наук, проф., зав. каф.
фінансів та оподаткування
Східноєвропейський національний
університет ім. Лесі Українки
43025, Україна, м. Луцьк просп. Волі, 13
E-mail: Karlin.lutsk@gmail.com

УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ ОПОДАТКУВАННЯ У КОНТЕКСТІ ПОКРАЩЕННЯ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНОГО РОЗВИТКУ
Розділ: ТЕРИТОРІАЛЬНІ СОЦІАЛЬНО-ДЕМОГРАФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ УКРАЇНИ
Мова статті: українська
Анотація: З урахуванням складної економічної ситуації в Україні в 2014–2016 рр. пропонуються зміни в системі оподаткування, які б розширили фінансові можливості регіонів у контексті вирішення їх соціально- демографічних проблем. На основі аналізу досвіду розвинених країн та різних точок зору вчених України виявлено проблеми податкового механізму фінансування соціально-демографічного розвитку регіонів країни за сучасних умов. Обґрунтовано необхідність значного розширення надходжень до регіональних бюджетів від таких податків, як податок на прибуток підприємств і податок на додану вартість. Причому, при розподілі ПДВ між центром і регіоном до уваги потрібно брати чисельність населення регіону (у відсотках до усього населення країни). Негативно оцінено пропозицію замінити ПДВ податком з продажів, оскільки останній має більше недоліків, ніж ПДВ. Для збільшення можливостей фінансування соціально-економічного розвитку регіонів України необхідно змінити механізм використання майнового податку, орієнтуючись на досвід США. Податок на прибуток підприємств за сучасних умов потрібно розподіляти між державним та регіональними бюджетами в пропорції 50 : 50 %, що дозволить покращити ситуацію з дотаційними регіонами. Запропоновано, щоб регіональні філії сплачували податки в регіонах за місцем розташування, а не в центральний офіс, що істотно збільшить фінансові можливості регіонів. Видається помилковим (з демографічної точки зору) закріплення за територіальними громадами частини акцизного податку, оскільки це призвело до збільшення зацікавленості місцевих органів влади у розміщенні на власнїй території підприємств з продажу алкогольних і тютюнових виробів. В цілому, в Україні необхідно закріпити за регіонами не менше 50 % податкових доходів, що дозволить їм ефективніше спрямовувати ресурси на вирішення демографічних та інших соціальних проблем регіонів країни.
Ключові слова: податкова система України, податок на додану вартість, податок з продажу, податок на прибуток підприємств, акцизний податок, майновий податок, регіон, громада, смертність, оплата праці, нерівність.
Література:
1. Васильченко З.М. Доходи бюджету в системі управління економікою / З.М. Васильченко // Фінанси України. – 1997. – № 6. – С. 25–32.
2. Соколовська А.М. Податкова система України: теорія та практика становлення / А.М. Соколовська. – К. : НДФІ, 2001. – С. 341.
3. Тарангул Л.Л. Регіональна податкова політика: зміст і особливості її реалізації / Л.Л. Тарангул // Фінанси України. – 2000. – №10. – С. 13.
4. Вахович І.М. Фінансова спроможність регіону: діагностика та механізми забезпечення / І.М. Вахович, І.М. Камінська. – Луцьк : Надстир’я, 2009. – С. 240–241.
5. Мельник С. Про формування місцевих бюджетів / С. Мельник, С. Криниця // Економіка України. – 2000. – № 1. – С. 23.
6. Сторонянська І.З. Сучасні підходи до організації бюджетного процесу на місцевому рівні / І.З. Сторонянська, Г.В. Возняк // Регіональна економіка. – 2014. – № 2. – С. 209.
7. Чугунов І.Я. Бюджетна система як інструмент регулювання економічного розвитку : автореф. дис… д-ра екон. наук : спец. 08.04.01 «Фінанси, грошовий обіг і кредит» / І.Я. Чугунов. – К. : Ін-т екон. прогнозування НАН України, 2003. – С. 9.
8. Зайчикова В.В. Місцеві фінанси України та Європейських країн / В.В. Зайчикова. – К. : НДФІ, 2007. – С. 111.
9. Новіков В.М. Програми складають регіони / В.М. Новіков // Урядовий кур’єр. – 1997. – № 55–56. – С. 6.
10. Карлін М.І. Фінанси домогосподарств провідних країн світу / М.І. Карлін, І.О. Цимбалюк. – Луцьк : Вежа-Друк, 2014. – С. 13.
11. Податок на додану вартість та прогнозування його надходжень до бюджету : Монографія / М.Я. Азаров, Ф.О. Ярошенко, Т.І. Єфіменко та ін. – К. : НДФІ, 2004. – С. 8–9.
12. Луніна І.О. Державні фінанси та реформування міжбюджетних відносин / І.О. Луніна. – К. : Наук. думка, 2006. – С. 153.
13. Карлін М.І. Особливості фіскальної політики держави з нестійкою фінансовою системою у глобалізованому світі / М.І. Карлін // Економічний форум. – Луцьк : ЛНТУ, 2014. – № 4. – С. 212.
14. Фінансовий потенціал регіону: механізми формування і використання : Монографія / НАН України, Інститут регіональних досліджень; За наук. ред. д-ра екон. наук, проф. А.М. Козоріз. – Львів, 2012. – С. 63.
15. Соціально-економічний розвиток регіонів України за січень–серпень 2010 р. Офіційний вісник Держстату України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua
16. Вахович І.М. Регіональна конвергенція фінансового забезпечення сталого розвитку України : Монографія / І.М. Вахович, І.В. Ропотан. – Луцьк : Волинь-поліграф, 2014. – С. 181.
17. Карлін М І. Соціальна і фіскальна політика держави: проблеми регіональної координації в умовах нового етапу глобалізації / М.І. Карлін // Демографія та соціальна економіка. – 2014. – № 2. – С. 40–41. – doi : 10.15407/dse2014.02.034

» pdf