j-dse@ukr.net

Журнал "Демографія та соціальна економіка"
-

ua ru en


№1 (21) 2014 р.

Демографія та соціальна економіка, 2014, 1(21):97-107
doi: https://doi.org/10.15407/dse2014.01.097

Л.Г. Ткаченко
канд. екон. наук, старш. наук. співроб., пров. наук. співроб. Інституту демографії та соціальних досліджень ім. М.В. Птухи НАН України

ВПЛИВ ДЕМОГРАФІЧНИХ ЗМІН НА ПЕНСІЙНУ СИСТЕМУ УКРАЇНИ
Розділ:Соціально-демографічні зміни в Україні: фактори і перспективи.
Мова статті: російська
Анотація: Класична теорія демографічного переходу передбачає чотири етапи, на останньому з яких чисельність населення, рівні смертності і народжуваності стабілізуються, і встановлюється незмінна вікова структура, тобто процес старіння повинен припинитися. Однак сучасна демографічна реальність дає підстави говорити про те, що демографічний перехід складається не з чотирьох, а з п’яти або навіть шести етапів. На завершальних етапах встановлюється настільки низький рівень народжуваності, що, незважаючи на зростання тривалості життя, кількість померлих перевищує число народжених, і приплив мігрантів не здатний компенсувати депопуляцію. Згідно з таким трактуванням теорії демографічного переходу, на завершальній стадії чисельність населення не стабілізується, а продовжує скорочуватися, і процес старіння може прогресувати нескінченно довго. У зв’язку з цим у практичних дослідженнях все частіше використовується термін «демографічні зміни», який не має на увазі досягнення фінальної точки демографічного переходу.
Особливістю демографічного розвитку постсоціалістичних країн Європи, включаючи Україну, є випереджаючі темпи старіння на тлі скорочення чисельності населення трудоактивного віку. За будь-якого ймовірного сценарію демографічного розвитку України в довгостроковій перспективі рівень старіння населення зростатиме, а коефіцієнт потенційної підтримки, на яку можуть розраховувати літні люди, – знижуватиметься. До середини 2050-х років пенсіонерів буде на 30–45%, при екстремальному варіанті з високою народжуваністю і низькою тривалістю життя – на 10% більше, ніж платників внесків. Прямим наслідком старіння населення є зростання пенсійних витрат, причому не тільки в абсолютних грошових одиницях, а й по відношенню до ВВП. Якщо пенсійна система не зазнає будь-яких нових реформувань, прогнозоване зростання пенсійних витрат може досягти у 2050-х роках, залежно від сценарію демографічного розвитку, 21–31% ВВП (в 2013 р., за попередніми даними – 17,3% ВВП).
Дієвим вирішенням проблем фінансової стійкості пенсійної системи в умовах швидкого старіння є перегляд порога між працездатним і пенсійним віком. Поступове підвищення пенсійного віку для жінок, розпочате в Україні з жовтня 2011 р., дає можливість підтримувати паритет між чисельністю пенсіонерів і платників внесків та стримувати зростання пенсійних витрат по відношенню до ВВП на період до 2021 р. Проте вже сьогодні необхідно ініціювати прийняття рішення про підвищення пенсійного віку до 65 років для сучасних поколінь молоді.
Ключові слова: демографічний перехід, демографічні зміни, старіння населення, демографічний прогноз, коефіцієнт потенційної підтримки, пенсії по старості, пенсійна система.
Література:
1. World Population Prospects: The 2012 Revision, Highlights and Advance Tables. — United Nations, Department of Economic and Social Affairs, Population Division, 2013. Working Paper No. ESA/P/WP.228. – XXI+94 рр.
2. Народонаселение. Энциклопедический словарь / Гл. ред. Г.Г. Меликьян. Ред. коллегия: А.Я. Кваша, А.А. Ткаченко, Н.Н. Шаповалова, Д.К. Шелестов. — М.: Большая Российская энциклопедия, 1994. – 640 с.
3. Caldwell, John C.; B.K. Caldwell, P. Caldwell, P.F McDonald, T. Schindlmayr. Demographic Transition Theory. — Dordrecht, The Netherlands: Springer, 2006. – 418 p.
4. Ткаченко Л.Г. Особенности процесса старения населения Украины // Детерминация демографических процессов: Сборник статей / Под ред. Зверевой Н.В. и Архангельского В.Н.; Экономический факультет МГУ имени М.В. Ломоносова. – М.: МАКС Пресс, 2012. – Вып. 21. – С. 356–378.
5. Москалев А. А. Старение и гены. – СПб.: Наука, 2008. – 358 с.
6. Giampaolo Lanzieri. The greying of the baby boomers: A century-long view of ageing in European po-
pulations / Eurostat. – Statistics in focus, Population and social conditions. – 23/2011. – 12 р.
7. Ткаченко Л.Г. Пенсионная реформа в Украине: этапы, результаты, дальнейшие действия // VIII Conferintei Internationale Stiintifico-Practica «Cresterea economica оn conditiile globalizarii». Sesiunea stiintifica «Dezvoltarea demografica: provocari pentru politicile sociale», Ed. a 8-a, 17-18 oct. 2013, Chisinau / col. red.: Paladi Gheorghe, Gagauz Olga, Penina Olga. Chisinau : S.n., 2013 (F.E.-P. «Tipografia Centrala»). – C. 103–114.
8. Україна: через десять років після Мадриду (стан реалізації Мадридського міжнародного плану дій з питань старіння в Україні у 2007–2012 рр.) / Заг. ред. Крентовська О.П., Вороненко О.Ю. / Мінсоцполітики, Інститут демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України, Фонд ООН в галузі народонаселення. – К.: 2012. – 130 с.
9. Libanova E. Harmonization of Social and Economic Development and Aging. Which Аpproaches Work in Ukraine? // Демографія та соціальна економіка. – 2012. – №2 (18). – С. 5–22.
10. Демографічні прогнози по Україні, 2013 р. / Официальный веб-сайт Института демографии и социальных исследований имени М.В. Птухи [Электронный ресурс]. – http://idss.org.ua/monografii/popforecast2013.rar
11. From Stimulus to Consolidation: Revenue and Expenditure Policies in Advanced and Emerging Economies: Prepared by Fiscal Affairs Department of International Monetary Fund/ Approved by Carlo Cottarelli. April 30, 2010. – 92 р.
12. Ageing and Social Security: Ten Key Issues / A contribution by the International Social Security Association to the implementation of the Madrid International Plan of Action on Ageing. – Geneva, 2003. – 28 р.
13. Employment and social protection in the new demographic context. Report IV. Fourth item on the agenda of International Labour Conference, 102nd Session, 2013. – Geneva, International Labour Office, 2013. – IV+120 рр.

» pdf